Naar hoofdinhoud
  1. Onderzoek

Opsporing Verzocht voor jongeren?

Geschreven op
Politieagent op de fiets in gesprek met twee jongeren op een scooter

De Politieacademie start een onderzoek naar opsporingscommunicatie onder jongeren. Waar volwassenen via traditionele media als Opsporing Verzocht op televisie meedenken met de politie, zijn jongeren vooral op sociale media te vinden. Hoe kan de politie hen mee laten speuren en bereid vinden melding te maken van criminaliteit? 

De politie gebruikt al sinds jaar en dag zogenaamde opsporingscommunicatie en vraagt burgers om actief mee te denken met onderzoeken. Opsporing Verzocht is één van de middelen die de politie voor opsporingscommunicatie inzet. Na veertig jaar is dit programma niet meer weg te denken van de Nederlandse televisie. Het is ook nog steeds een effectief opsporingsmiddel: van de behandelde zaken wordt bijna de helft opgelost. Maar de samenleving verandert. Traditionele media verliezen vooral onder jongeren terrein ten opzichte van andere mediavormen zoals streamingdiensten, Instagram TikTok, Youtube en Snapchat. 

Nieuwe technologie en media

Oude vormen van opsporingscommunicatie die goed werkten, kunnen in de toekomst minder goed werken. Tegelijk bieden nieuwe techniek en mediavormen andere mogelijkheden voor een opsporingsonderzoek. Zoals een social platform en buiten- of internetreclame. Het landelijke team Opsporingscommunicatie van de politie heeft de Politieacademie gevraagd onderzoek te doen naar hoe zij het beste jongeren kunnen bereiken en betrekken bij opsporingsonderzoeken.

Rol jongeren in criminaliteit 

Het medialandschap verandert dus. Maar ook komen vormen van online criminaliteit steeds vaker voor. Jongeren blijken in verhouding makkelijk in deze vormen van criminaliteit te stappen. De politie ziet tegenwoordig best jonge daders van bijvoorbeeld pinfraude. Maar ook in de 'ouderwetse' georganiseerde misdaad spelen jongeren nu een belangrijke rol. 'Drugshandelaren huren bijvoorbeeld via Telegramgroepen jonge 'uitvoerders' in voor geweld en aanslagen met explosieven. Of voor het uithalen en dealen van drugs of het rijden van een vluchtauto', vertelt onderzoeker Jerôme Lam. 

In de criminaliteit stappen wordt aangewakkerd door social mediakanalen en muziekvideo's waarin criminaliteit wordt verheerlijkt. Lam: 'Daarom gaan we ook onderzoeken hoe de politie communicatie kan inzetten om crimineel gedrag onder jongeren te stoppen. Ze zullen er toch onderling over praten. Maar de bereidheid om melding te maken van criminaliteit is laag, met de politie praat je niet. We onderzoeken daarom hoe de politie die zwijgcultuur onder jongeren kan doorbreken.'

Panel van jongeren 

Het onderzoek bestaat uit een vragenlijst voor een groep van 1.500 jongeren. De onderzoekers willen hiermee inzicht krijgen wanneer zij bereid zijn om criminaliteit te melden. Of wanneer zij actief willen meedenken met politieonderzoeken en leeftijdsgenoten aanspreken op hun criminele gedrag. Dat levert hopelijk praktische handvatten op waarmee we opsporingscommunicatie beter binnen deze doelgroep kunnen inzetten. De verwachting is dat de resultaten in het najaar van 2023 beschikbaar zijn.

'Mis je mei?'-maand

De politie vraagt ook burgers om hulp bij vermissingen. Ieder jaar raken tienduizenden mensen in Nederland vermist. De meesten kort, sommigen lang. Voor veel achterblijvers voelt een verdwijning aan als een radeloze strijd. Elke aandacht die er voor vermisten is, helpt. Daarom vraagt de politie met 'Mis je mei?' jaarlijks in de maand mei extra aandacht voor vermiste personen.


Niet gevonden wat je zocht?

Deze website van de Politieacademie gebruikt cookies om de website goed te laten werken. En om het gebruik van de website te analyseren. Dit doen we volledig anoniem. Je gaat hiermee akkoord als je op ‘accepteren’ klikt. Klik je op ‘weigeren’? Dan plaatst de website deze cookies niet.

 

Meer informatie over het gebruik van cookies op politieacademie.nl lees je in onze cookieverklaring.