Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud

Valorisatie richting visitatie – augustus 2020

Plaatsingsdatum:

Laatste update: 28-10-2020 16:25

De afronding van mijn proefschrift loopt in de zomer van 2020 een passende vertraging op, vanwege de valorisatie richting het visitatieproces rondom de bacheloropleiding.

De term reflective practitioner – uit het gelijknamige boek van Donald Schön - wordt veel gebruikt als ideaaltypische duiding van frontlijnwerkers. Schön schreef ook een vervolg: Educating the reflective practitioner waarin hij pleit voor het scholen van professionals, niet afgezonderd op school, maar vanuit ‘practicums’. Deze opvatting sluit aan bij gangbare beelden over het opleiden van het politiemensen, ietwat clichématig verwoord als: ‘politiewerk leer je op de straatacademie en niet op de politieacademie’.

De visitatie van de bachelor of policing staat specifiek in het teken van een aantal concrete verbeterpunten op het gebied van transparant en objectief toetsen en de kwaliteit van de begeleiding in de praktijk. Overkoepelend is het echter de vraag – Schön indachtig - hoe kenniswerkers in de politie moeten worden opgeleid om hen voor te bereiden op hun positie tussen de linies van het veiligheidsveld.

In de voorbereiding op de visitatie lever ik een bijdrage, zowel aan dit verhaal als aan de concrete verbeterpunten ten aanzien van het curriculum. Hierbij koppel ik de empirische bevindingen en de theoretische duidingen uit het proefschrift aan mijn ervaringen als docent om een doorleefd verhaal over te brengen. Deze positie op het grensvlak van onderzoek en onderwijs maakt dat de valorisatie richting visitatie vrij vanzelfsprekend verloopt. Hopelijk wordt dit in oktober ook door de commissie zo ervaren en oordeelt zij dat de Politieacademie inmiddels een overtuigende visie heeft ontwikkeld op educating the knowledge worker in policing.  


Trefwoorden