Naar hoofdinhoud
  1. Onderwijs
  2. Organisatie
  3. Onderzoek

‘Werkbezoek korpschef helpt om ons verder te ontwikkelen’

Geschreven op
Korpschef Janny Knol zit op een bank in gesprek met drie studenten in uniform

Korpschef Janny Knol heeft vandaag een werkbezoek gebracht aan de Politieacademie in Apeldoorn. Verschillende thema’s uit de notitie ‘Stevig staan in deze tijd’ stonden centraal tijdens dit werkbezoek. Deze werden gekoppeld aan de (door)ontwikkeling van onderwijs, kennis en onderzoek.

Leonard Kok en Olivia Kramers, de directie van de Politieacademie, ontvingen Janny Knol. Ze ging daarna eerst in gesprek met onder anderen Henno Bogers, teamchef Bijzondere Afspraken. Zij spraken over het opleiden van boa’s en de (door)ontwikkeling van de opleiding Politiemedewerkers Specifieke Inzet (PSI).

Hoger politieopgeleiden maken teams sterker

Daarna was er ruimte voor een gesprek met vijf studenten die verschillende bacheloropleidingen aan de Politieacademie volgen. Onderwerp was de toegevoegde waarde van hoger politieopgeleiden binnen de politie. ‘Hoger politieopgeleiden maken teams sterker. En dragen bij aan toekomstbestendig politiewerk. Onder meer door kennis van digitalisering, financiën en internationale samenwerking’, vertelde Sarah, student aan de bacheloropleiding rechercheur. ‘De bacheloropleidingen bieden onderzoekend vermogen, leiderschap, coaching en reflectie. Dit helpt bij innovatie, ontwikkeling en het vertalen van beleid naar de praktijk.'

Kracht ook in de uitvoering

‘Ook bij ingewikkelde juridische, maatschappelijke of inhoudelijke vraagstukken zijn hoger politieopgeleiden een waardevolle vraagbaak’, vervolgde Sarah. ‘Vaak wordt gedacht dat zij vooral leidinggevend werk gaan doen. Maar hun kracht ligt juist ook in de uitvoering. In het combineren van brede academische inzichten met de ervaring van collega’s. Het bezoek van de korpschef heeft hopelijk input gegeven voor het gesprek over het stroomlijnen van verwachtingen rond hoger opgeleiden binnen de organisatie.’

‘Stevig Leiderschap’ was het volgende onderwerp van het werkbezoek. Verschillende collega’s van de School voor Politieleiderschap en team leiderschap van de Politieacademie gingen hierover in gesprek met de korpschef.

Veranderingen in digitaal werken

Hierna vertelde Michael Bots, beleidsadviseur Digitalisering en Onderwijsinnovatie, over het begrip digitale transformatie. ‘De uitdagingen van een snel digitaliserende samenleving vragen om een digitale transformatie. Zowel in het politiewerk als in het politieonderwijs. Dit leidt tot veranderingen in digitaal werken. Het gaat hierbij om ander werk en anders werken. Maar ook om het anders vormgeven en anders organiseren van leren.'

'Dit is nodig om wendbaar te blijven. Een voorbeeld hiervan is digitaal vakmanschap voor studenten, docenten, begeleiders en leiding. Een ander voorbeeld is een gedeelde leeromgeving voor politie en Politieacademie. Zodat collega’s hun hele loopbaan lang ‘drempelloos’ kunnen leren.’

Aansluitend volgde Janny Knol een stukje van de opleidingsmodule Basis Digitaal Vaardig Opsporen. Dit is een plaats- en tijdonafhankelijke opleidingsmodule over digitale opsporingsvaardigheden.

Stevig leren staan

Aan het einde van het werkbezoek werd de titel van de Strategische Agenda van de Politieacademie voor 2026-2030 onthuld: 'Stevig leren staan'. Met deze naam laat de Politieacademie zien dat zij onderdeel is van de politie. En daarbinnen haar bijdrage levert op het gebied van leren en ontwikkelen.

De nieuwe strategische agenda gaat over de ontwikkeling van de professionele identiteit van alle politiemensen. Dat is het fundament van goed politiewerk. ‘Stevig leren staan’ gaat ook over het vormgeven en begeleiden van leer- en ontwikkelprocessen. Zowel in opleidingen, als in kennis en onderzoek.

Extra stappen zetten

‘Het was goed dat onze korpschef weer op bezoek was in Apeldoorn’, zei Leonard Kok. ‘Zodat wij als Politieacademie opnieuw konden vertellen over wat we doen en wat ons drijft. Ons aanbod van onderwijs is breed en goed. Maar het is goed om samen met de korpschef na te denken over belangrijke onderwerpen. Onderwerpen als leiderschapsonderwijs en digitale transformatie. We werken op dit moment hard aan de strategische agenda van de Politieacademie. Deze thema’s krijgen daarin een belangrijke plek.'

'Hoe kunnen we er bijvoorbeeld samen voor zorgen dat de politiemensen goed opgeleide en stevige leiders krijgen? Leiders die iedereen binnen de politie door deze bijzondere tijden kunnen loodsen. Want de digitale transformatie, polarisatie en toename van geweld stellen steeds andere en hogere eisen aan het werk van de politie. En dus ook aan politieleiders. Hier hebben we als Politieacademie extra stappen te zetten. Werkbezoeken als vandaag helpen echt om ons daar verder op te ontwikkelen.’


Niet gevonden wat je zocht?

 

We gebruiken cookies om de website goed te laten werken. En om het gebruik van de website te analyseren. Dit doen we volledig anoniem. Met jouw toestemming plaatsen we ook cookies van derden. Je gaat hiermee akkoord als je op ‘accepteren’ klikt. Klik je op ‘weigeren’? Dan plaatst de website deze cookies niet. Meer informatie over het gebruik van cookies op politieacademie.nl lees je in onze cookieverklaring.