Naar hoofdinhoud
  1. Organisatie
  2. Onderzoek
  3. Onderwijs

Politieacademie zet stappen op diversiteitsladder

Geschreven op
Twee agenten te midden van het publiek tijdens Prinsjesdag

De Politieacademie heeft stappen gezet op het gebied van diversiteit en inclusie. Dit blijkt uit het “Adviesrapport Diversiteit en Inclusie” van onderzoekers Semiha Denktas en Rutger Engels, in opdracht van de politie. 

De onderzoekers gebruiken een model met vijf fases. De fases geven aan hoe volwassen een organisatie is op het gebied van diversiteit en inclusie. De Politieacademie staat nu op de tweede trede van deze ladder. Dat betekent dat er al op verschillende plekken aandacht voor is. Maar dat het nog niet overal even goed te zien is. 

De onderzoekers hebben gekeken naar wat er al gebeurt op het gebied van diversiteit en inclusie. Ze hebben beleidsstukken en documenten bekeken en met verschillende medewerkers gepraat. Ze zien dat de Politieacademie al een stap heeft gezet, maar dat er nog meer te doen is. Gelukkig geven ze ook tips over hoe dat kan. 

Het raakt de kern van de Politieacademie 

Leonard Kok, directeur van de Politieacademie, vindt het belangrijk dat dit onderzoek er is. ‘Diversiteit en inclusie gaan over een veilig leer- en werkklimaat én over artikel 1 van de Grondwet. Hierin staat dat iedereen in Nederland gelijk behandeld moet worden. En dat discriminatie op welke grond dan ook is verboden. Dat raakt aan de kern van de Politieacademie’, zegt Leonard. ‘Dus moeten we weten hoe we er op dit vlak voorstaan. Weten wat goed gaat en ook weten wat beter kan of beter moet.’ 

Aanbevelingen voor korte en lange termijn 

De onderzoekers doen een aantal aanbevelingen. Ze adviseren voor de lange termijn bijvoorbeeld om de resultaten van initiatieven rondom diversiteit en inclusie beter te meten. En meer tijd en geld vrij te maken voor beleid en training.  

Op korte termijn zien ze kansen voor: 

  • inclusiever lesmateriaal;
  • meer aandacht voor diversiteit in de lessen;
  • het groter maken van het bewustzijn rond dit onderwerp. 

Vervolgstappen na onderzoek

Leonard Kok ziet het als een gemeenschappelijke opdracht om met de aanbevelingen aan de slag te gaan. ‘Het begint met ons eigen gedrag. Maar we zullen ook het nodige moeten organiseren, want een diverse en inclusieve organisatie word je niet vanzelf.’ 

De directie van de Politieacademie bekijkt welke stappen nodig zijn om naar het volgende niveau te gaan. In de tweede helft van december besluit de directie hierover.


Niet gevonden wat je zocht?

 

We gebruiken cookies om de website goed te laten werken. En om het gebruik van de website te analyseren. Dit doen we volledig anoniem. Met jouw toestemming plaatsen we ook cookies van derden. Je gaat hiermee akkoord als je op ‘accepteren’ klikt. Klik je op ‘weigeren’? Dan plaatst de website deze cookies niet. Meer informatie over het gebruik van cookies op politieacademie.nl lees je in onze cookieverklaring.