Organisatie Onderwijs Politieacademie Eindhoven geeft trainingen over ADHD en faalangst Geschreven op vrijdag 10 oktober 2025 In onze samenleving is neurodiversiteit overal aanwezig. Maar wat nou als je in opleiding bent tot politieagent en je hebt faalangst? Of je hebt de diagnose ADHD? Studenten komen dan met hun hulpvraag al snel terecht bij een studieadviseur voor tips. Op de Politieacademie in Eindhoven ontstond een initiatief dat zich als een olievlek verspreidde. Daar volgden studenten speciale trainingen over ADHD en angst om te falen. Voor politiestudenten met bijvoorbeeld dyslexie, faalangst, ADHD of ADD kan de opleiding soms lastig zijn. Petra van Eijk is docent C en studieadviseur op de Politieacademie in Eindhoven en weet daar alles van. Zo zijn er volgens haar steeds meer studenten die angst hebben om te falen. ‘Het is een beroep waarvoor je er moet staan. Studenten zijn regelmatig in de praktijk en kijken op tegen collega’s die alles al kennen en kunnen. Ze lopen daar in uniform naast. Burgers spreken hen ook aan. Ze hebben het gevoel dat ze ook alles al moeten kunnen’, vertelt Petra. Trainingen met een psychologisch vraagstuk Mensen met bijvoorbeeld ADHD krijgen in hun leven vaak te maken met stigma’s. ‘En dat terwijl ze veel brengen, ook voor de politie. Ze kunnen snel schakelen, hebben een helikopterview en zijn spontaan en enthousiast. Daarnaast zijn studenten met onzekerheid vaak heel gedreven. Ze laten mooie dingen zien, maar leggen zichzelf een druk op om alles al te moeten kunnen. Daardoor hebben ze moeite met het maken van fouten. En in de politieopleiding is fouten maken juist belangrijk om daarvan te kunnen leren’, legt Petra uit. Petra werd gevraagd of een collega vanuit de opleiding Toegepaste Psychologie een aantal modules mocht doen op de Politieacademie. Die collega was Beau de Ridder, Operationeel Specialist A en vierdejaars psychologiestudent. Een van haar studieopdrachten was het geven van trainingen met een psychologisch vraagstuk. En zo ontstond een samenwerking. Beau: ‘Ik heb uiteindelijk twee verschillende soorten trainingen ontworpen en gegeven. Zes trainingen over ADHD en zes over faalangst.’ ‘Ze voelden zich veilig’ ‘Vanuit mijn studie vond ik het gaaf de studenten mee te nemen in hoe het brein werkt. De aanmaak van dopamine blijkt bij mensen met ADHD bijvoorbeeld verminderd. Dat is de grootste reden dat ze anders werken. Ze hebben gewoon geen neurotypisch brein. Hun brein functioneert anders dan bij de meeste mensen.’ ‘Bij de studenten met faalangst hebben we het vooral gehad over het herkennen van negatieve overtuigingen. En het ombuigen daarvan naar positieve gedachtes. Wat is de gedachte die ik heb? Wat is het gevoel? Wat is mijn gedrag? En wat is het gevolg? Veel mensen denken dat de gebeurtenis de reden is dat ze zich angstig voelen. Maar het zijn de gedachtes en overtuigingen die je jezelf oplegt’, legt Beau uit. ❛❛ Ik vond het belangrijk dat de studenten de kennis direct konden toepassen in de praktijk. Beau de Ridder In eerste instantie waren de trainingen bedoeld voor studenten tot en met Q4, omdat zij nog les krijgen op de academie. Maar uiteindelijk bereikte het ook studenten die al in de praktijk leren. Beau zag de studenten om de twee weken. ‘Ik vond het belangrijk dat de studenten de kennis direct konden toepassen in de praktijk. Omdat we elkaar zo vaak zagen, bouwden ze ook met elkaar een band op. Ze voelden zich veilig om hun emoties te laten zien.’ Onbekend maakt onbemind Buiten de trainingen om spraken de studenten elkaar ook. ‘Dat is een grote winst die ik heb gezien’, vertelt Petra. ‘Voor mijn functie doe ik veel persoonlijke begeleiding. Maar het effect van een groep heeft ontzettend veel meerwaarde. Vooral het samenzijn, erkenning vinden en adviezen met elkaar delen. Wat is er mooier dan vanuit je eigen ervaringen tips te kunnen delen? Daarom hebben we besloten om de trainingen, zoals Beau ze heeft ontworpen, ook zelf te gaan geven op de academie.’ Naast de studenten bereikte het initiatief ook docenten, praktijk- en trajectbegeleiders. Petra: ‘Dat was een heel leuk neveneffect. Collega’s vroegen: ‘Heb je tips? Zijn er dingen die we kunnen gebruiken? Mogen wij de training ook volgen?’ Zo ontstond een heel mooi gesprek. We hebben toen besloten ook bijeenkomsten te organiseren voor iedereen die in een schil om de studenten heen staat.’ Inmiddels zijn er bijeenkomsten geweest in Oost-Brabant en Limburg. ‘Onbekend maakt vaak onbemind. Maar door er met elkaar over te praten, ontstaat er meer achtergrondkennis en begrip. We merkten dat de mensen die aanwezig waren allemaal hun eigen verhalen hadden. Want collega’s hebben weer kinderen, een partner, vrienden. Ze voelden zich gelukkig vrij om hun ervaringen te delen. Dat is alleen maar mooi, want daar leren wij ook weer van. We konden niet voorspellen dat het zo’n enorm mooie olievlek zou worden’, besluit Petra. Petra, Feline en Beau tijdens een van de trainingen over ADHD. Workshops tijdens de ‘Eenheid in ontwikkeling’ Vorige week was de ‘Eenheid in ontwikkeling’. Een dag waarbij de eenheden en de Politieacademie Eindhoven samenkwamen tijdens verschillende workshops. Beau gaf drie workshops over ADHD. Samen met agent Feline die vorig jaar zelf de diagnose ADHD kreeg. Als ervaringsdeskundige vertelde ze over het traject van haar diagnose. Dit werd als erg waardevol ervaren door de docenten, praktijkbegeleiders, trajectbegeleiders en adviseurs in leren en ontwikkelen die aanwezig waren. De Politieacademie onderzoekt nog de mogelijkheden om de trainingen ook landelijk in te zetten. Net als andere waardevolle initiatieven in andere eenheden.