Naar hoofdinhoud
  1. Onderwijs
  2. Organisatie

Leonard Kok wil blijvende regierol Politieacademie in politieonderwijs

Geschreven op
Een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer met onder andere Leonard Kok, directeur van de Politieacademie.

Een centrale plek voor de Politieacademie als kennis- en onderwijsinstelling binnen het veiligheidsdomein. En een Politieacademie die goed en vernieuwend onderwijs biedt en praktijkgericht onderzoek zo goed mogelijk inzet. Dit zei Leonard Kok (directeur Politieacademie) vandaag in de vaste commissie Justitie en Veiligheid in de Tweede Kamer.

In een rondetafelgesprek bracht een aantal belangrijke partijen naar voren hoe zij kijken naar politieonderwijs. Naast de Politieacademie waren dat onder andere de politie, het ministerie van Justitie en Veiligheid en de vakbonden. De MBO Raad was er ook.

Er zijn binnen het politieonderwijs veel ontwikkelingen. Zo is er een grote vraag naar politieonderwijs. Deze vraag overstijgt soms het aanbod. Hierdoor ontstaan er wachttijden en zijn er te weinig mensen die het werk van de politie kunnen uitvoeren. Dit geldt vooral voor de opsporing. Sommige onderdelen van de politie ontwikkelen daarom zelf politieonderwijs, of huren partijen van buiten in.

Daarnaast is er ook bij andere partijen in het onderwijs belangstelling voor het ontwikkelen en geven van politieonderwijs. ‘Niet wenselijk en niet doelmatig’, schrijft de Politieacademie in een position paper. De Politieacademie bracht deze paper uit in aanloop naar het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer.

Onderwijskwaliteit

De position paper beschrijft de visie van de Politieacademie. De Politieacademie wil elke (toekomstige) politieprofessional goed voorbereiden op het werk. Dat werk wordt steeds ingewikkelder: denk aan cybercrime, ondermijning of het omgaan met personen met verward gedrag. Daarom moet ook het onderwijs doorlopend vernieuwen.

In de position paper staat ook dat de politie aangeeft wat zij nodig heeft. En dat de minister van Justitie en Veiligheid bepaalt wat politiemensen moeten kennen en kunnen. Dan gaat het om kennis, vaardigheden en beroepshouding. Het is de taak van de Politieacademie om te zorgen voor de onafhankelijke borging van de onderwijskwaliteit en de politiediploma’s. Daarnaast heeft zij een onafhankelijke kennis- en onderzoeksfunctie.

Leonard gaf tijdens het rondetafelgesprek aan dat er grenzen zijn aan het modulair onderwijs. ‘In het vakspecialistisch onderwijs doen wij daar volop aan mee. Wij trekken een grens bij het initieel beroepsonderwijs. Daar gaat het om het leren voor een beroep; bijvoorbeeld van agent. Dat vraagt om samenhang in kennis, vaardigheden en beroepshouding.’

De Politieacademie werkt hierin samen met opleidingscentra (ROC’s) en hogescholen. In sommige gevallen besteedt de Politieacademie opleidingen uit. Maar zij blijft verantwoordelijk voor het niveau aan het eind van de opleiding.

Waakzaam

De Politieacademie roept op waakzaam te zijn als het gaat om het aantal opleidingen dat buiten de academie om wordt gegeven. Vooral op het gebied van opsporing. Er ontstaat het risico dat de kwaliteit van het onderwijs niet overal gelijk is. En dat belangrijke kennis versnipperd raakt. Ook schaadt dit de uitwisselbaarheid van personeel tussen eenheden. ‘Dat is jammer, want het is niet doelmatig en niet wenselijk vanuit het oogpunt van de borging van opleidingskwaliteit en continuïteit’, staat in de paper.

Onvoldoende opleidingscapaciteit op de Politieacademie is de oorzaak van de problematiek. Leonard: ‘Het ministerie en het korps bepalen de grootte van de opleidingscapaciteit. Heeft het korps een grotere behoefte dan de Politieacademie kan bieden? En zijn er middelen beschikbaar? Dan heeft het de voorkeur die te investeren in de Politieacademie.’

‘Wij kunnen dan kiezen om het zelf te doen, of uit te besteden of in een samenwerkingsverband. Maar een extra vraag naar opleidingen vraagt linksom of rechtsom altijd om extra middelen. Of om prioritering binnen het bestaande aanbod.’

Op hoog niveau opleiden

De Politieacademie vindt het belangrijk dat zij een centrale rol blijft spelen bij het bewaken van de kwaliteit van het politieonderwijs. De Politieacademie wil ervoor zorgen dat alle politieprofessionals op hetzelfde hoge niveau worden opgeleid. Het moet niet uitmaken waar ze hun opleiding volgen.

‘Wij willen een Politieacademie zijn die meewerkt aan een veilige samenleving’, zei Leonard. ‘Daarvoor is goed, samenhangend en betrouwbaar onderwijs nodig. En dat begint bij duidelijke normen en een sterke regierol van de Politieacademie.’


Niet gevonden wat je zocht?

Deze website van de Politieacademie gebruikt cookies om de website goed te laten werken. En om het gebruik van de website te analyseren. Dit doen we volledig anoniem. Je gaat hiermee akkoord als je op ‘accepteren’ klikt. Klik je op ‘weigeren’? Dan plaatst de website deze cookies niet.

Meer informatie over het gebruik van cookies op politieacademie.nl lees je in onze cookieverklaring.