Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud

VR Danger Zone van Politieacademie en Windesheim gaat voor winst

Plaatsingsdatum:  

Laatste update: 4-7-2019 11:18

Het trainingsmiddel VR Danger Zone heeft de laatste ronde behaald voor de Computable Award in de categorie 'ICT-project van het Jaar in het Onderwijs'. Vanaf vandaag gaan de stembussen open en kun jij ons meehelpen om te winnen. Dus lees hieronder wat de Danger Zone inhoudt en stem via deze link!

De VR Danger Zone is een digitaal innovatief leermiddel dat gebruikt maakt van virtual reality. Waar een schietles op de schietbaan stopt, gaat de Danger Zone verder. Het is een trainingsmiddel dat agenten (in opleiding) laat oefenen met schieten en het gebruik maken van dekking. Verschillende levels en directe feedback zorgen ervoor dat agenten onbeperkt kunnen trainen en zo hun schiet- en dekkingsvaardigheid verbeteren.

Inzet in het onderwijs

De VR Danger Zone maakt deel uit van een grotere beweging die de politie wil maken op gebied van virtual learning. Op dit moment wordt het trainingsmiddel alleen nog experimenteel in het onderwijs ingezet.

De Danger Zone zorgt ervoor dat politieagenten in opleiding beter beslagen ten ijs komen als de praktijksituatie vraagt om het inzetten van geweld. Het vult het gat tussen schietonderwijs op de traditionele schietbaan en de praktijksituaties waarin agenten uiteindelijk terecht kunnen komen. Sommige zaken, zoals geluid, geur en terugslag kunnen niet worden overgenomen door een VR-toepassing, maar andere zaken zijn weer lastiger te simuleren op een traditionele schietbaan. Denk daarbij aan de toegevoegde dynamiek van beweging, terugschietende vijanden, dekking zoeken of de aanwezigheid van onschuldigen. Het is dan ook niet een vervanging voor het huidige schietonderwijs, maar een welkome aanvulling daarop.

Samenwerking met Hogeschool Windesheim

De politie en de Politieacademie zijn kundig in het omgaan met wapens en geweld en het verzorgen van onderwijs hierover. Echter, veel kennis en kunde over Virtual Reality, serious games en software development is niet aanwezig. Daarom is een samenwerking met Hogeschool Windesheim tot stand gekomen. De studenten die de opdracht uitvoeren hebben de ICT kennis en kunde. Gedurende het ontwikkeltraject is de VR Danger Zone voortdurend getest door agenten, studenten en docenten.

Stem op ons

Om uitgeroepen te worden tot het 'ICT-project van het Jaar in het Onderwijs' moeten zoveel mogelijk stemmen worden verzameld. Vind jij dat we deze prijs verdienen , stem dan via deze link op de VR Danger Zone. De stemmodule is geopend van donderdag 4 juli tot en met zondag 6 oktober 2019. De stemronde bepaalt voor 50 % wie er wint. De andere helft wordt bepaald door een jury. Op 29 oktober wordt de winnaar bekend gemaakt.

De rest van de genomineerden in uw categorie én de bijbehorende juryrapporten zijn te lezen op deze pagina. en kijk naar het filmpje op YouTube

Computable Awards

De Computable Awards zijn de belangrijkste ICT-prijzen van Nederland. Dit jaar worden ze voor de veertiende keer toegekend aan bedrijven, projecten en personen die zich in het afgelopen jaar nadrukkelijk hebben onderscheiden.

Trefwoorden