Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud

Redt de politiekundige master de strategie?

Plaatsingsdatum:  

Laatste update: 5-4-2017 13:34

De Master of Science in Policing bestaat dit jaar 10 jaar. Maandag 3 april vierde de Politieacademie dit met een bijeenkomst in Warnsveld. De opleiding heeft verschillende professionals voortgebracht die vanuit hun eigen vakgebied binnen de politie de organisatie letterlijk op een hoger plan konden tillen.  Twee masters vertellen over hun opleiding.

Anne Judge-Heijboer is officier bij de Koninklijke Marechaussee. Ze woont en werkt in de Verenigde Staten Bij de United States Army Military Police School. In 2011 volgde ze de Master of Science in Policing. Het was haar eerste ervaring met een wetenschappelijke opleiding.
Ze vindt de Master een meerwaarde voor de politiepraktijk. ‘In elke organisatie heb je een goede mix nodig van denkers en doeners’, stelt ze, ‘maar op beleids- en strategisch niveau geeft deze opleiding echt voorsprong. Ook leer je de verbinding houden met de uitvoering.’ Waarom koos ze als een Marechaussee voor de politiemaster? ‘De marechaussee werkt internationaal en deze internationaal georiënteerde master sluit hier goed bij aan. Ik leerde de politiemodellen kennen, waarin je op een bepaalde manier naar de wereld kijkt. Ik ben erachter gekomen dat er internationaal op academisch niveau ongelooflijk veel over politiewerk is geschreven.’

Chris van der Weijden, senior beleidsadviseur Operationele Begeleiding en Training, nam tussen 2011 en 2015 deel aan de Master of Science in Policing. Ze won met haar scriptie de Scriptieprijs van de Politieacademie, die ze ontving uit handen van de minister van Veiligheid & Justitie.
De master is onontbeerlijk voor de strategie, betoogt Chris. ‘Te vaak zie ik dat ook op directieniveau nog op tactisch niveau wordt aangestuurd. Iets dat bij de onderliggende leidinggevende lagen of zelfs bij de bachelors op straat kan liggen. Communiceren vanuit de bedoeling van het politievak, de struggle tussen beleid en uitvoering snappen en begeleiden. Dat is een taak voor de directie en de blik van de master kan daaraan bijdragen.’ 

Trefwoorden
docent