Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud

‘De beste politie van de wereld is een politie die leert’

Plaatsingsdatum: 26-2-2024 08:45

Laatste update: 26-2-2024 08:46


Door de carrière van Otto Adang als lector loopt een rode draad: hij is altijd op zoek gegaan naar hoe je beter kunt leren. Zo deed hij dat voor het onderwerp openbare orde. Maar ook met bijvoorbeeld manieren om in de praktijk te leren. Zoals een peer review of kennismobilisatie. 'Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat in en voor de praktijk laagdrempelige manieren zijn om te leren. Ook daar, buiten de Politieacademie, moet een veilige leeromgeving zijn.'​


​​Otto Adang,
lector Openbare orde en Gevaarbeheersing, zal in maart 2024 afscheid nemen. Hij is sinds 2004 lector aan de Politieacademie en daarmee de langst zittende lector. In zijn carrière kwamen spraakmakende maatschappelijke vragen en onderzoeken voorbij. Van de coronarellen en voetbalhooligans tot de invoering van het stroomstootwapen en inzet van de ME.

Zo deed Adang onderzoek naar een specifiek leerpunt van de politieorganisatie: het leren van gebruik van geweld door politiemensen. In 2019 veranderde de procedure als een politiemens geweld heeft gebruikt. 'Er waren twee redenen voor de verandering. De politie wilde graag het uitgangspunt dat de politieagent handelt uit vakmanschap. Dan is het raar dat je diegene beschuldigd van het overtreden van de ambtsinstructie. Daarnaast was er de aanbeveling van de Ombudsman en wetenschappers dat de politie meer kan leren van geweldgebruik. Daar is de procedure op aangepast. Met het idee dat er meer nadruk komt te liggen op leren. En dat dat proces gescheiden is van het verantwoorden.'

Uit het onderzoek bleek dat er nog veel te winnen is op leren van geweldgebruik. 'Er zijn goede voorbeelden, maar je zag dat de cultuur er nog niet helemaal klaar voor is. Voor het ontstaan van een leercultuur is meer nodig. Het blijft nu veelal bij het individu. Juist het collectieve leren blijft achter. Dat heeft te maken met de rol van de politieorganisatie in hoe leren is georganiseerd. Maar je ziet wel dat daar groei in is. De projectgroep is met de aanbevelingen aan de slag.'

Bij dit onderzoek gebruikte Adang en zijn collega-onderzoekers de peer review methodiek. Verschillende teams wisselden uit hoe zij omgegaan zijn met verantwoorden en leren van geweldgebruik. 'De uitdaging was om daar een veilige leeromgeving te verzekeren. Daar hebben we best over na moeten denken. Zo'n team heeft toch het idee 'we zijn onderwerp van onderzoek'. Maar uiteindelijk hebben we een geanonimiseerde samenvatting van acht verschillende teams kunnen gebruiken in het onderzoek.'

(Blijven) leren is de wens voor de toekomst

Adang wil met zijn onderzoeken aanzetten tot leren. 'Dat vakmensen het weer met elkaar over hun vak hebben. Dat is wat ik heb geprobeerd om te doen. De verbinding opzoeken, mensen bij elkaar brengen en laten reflecteren op hun werk.' Wat maakt leren nu duurzaam? Wat is er belangrijk om te kunnen leren? Ook daar heeft Adang naar gekeken. Hij zocht naar de kernelementen die je nodig hebt om samen tot leren te komen. 'Die zes elementen zijn cruciaal als je een lerende organisatie wil zijn.'

Dat is dan ook de wens van Adang voor de toekomst: blijven leren. 'De beste politie van de hele wereld is de politie die leert. Die wil leren en blijft leren. Dat is nog steeds mijn wens. Er is nog een wereld te winnen.'

'Het was niet alleen een baan'

Adang neemt afscheid maar zal het onderwerp niet radicaal loslaten. 'Het proces van loslaten, daar heb ik nu anderhalf jaar over gedaan. Dat gaat niet vanzelf, dat moet je echt bewust doen. En dat proces gaat nog wel een tijdje door. Maar er moet toch een nieuwere generatie opstaan. Ik heb niet alle wijsheid in pacht. De verbondenheid met het onderwerp zal wel blijven. Het is voor een deel ook jezelf, wat ik al die jaren gedaan heb. Het was niet alleen een baan.'

Meer informatie

Trefwoorden