Mijn reis van politieagent naar docent Miranda is docent op de wijkagentenopleiding. In haar eerste blog vertelt ze over haar reis van politieagent naar docent op de Politieacademie. Mijn kinderwens was vroeger om politieagent of juf te worden. Niet wetende dat ik 20 jaar later beide beroepen met heel veel plezier mag uitoefenen. Ik werk nu 23 jaar bij de politie. In de afgelopen jaren heb ik verschillende functies en neventaken bekleed. Ik ben onder andere jeugdagent, wijkagent en praktijkcoach geweest. Als praktijkcoach heb ik politiestudenten altijd met heel veel plezier begeleid. Het mooie van deze neventaak was dat studenten mij altijd scherp hielden. Bijvoorbeeld door de vragen die zij stelden. Ik zie het docentschap als een wisselwerking, waarbij ik van de studenten leer en zij van mij. Mijn enthousiasme voor het docentschap ontstond in de periode toen ik wijkagent was. In mijn functie van wijkagent organiseerde ik met regelmaat bijeenkomsten. Daar vertelde ik iets over het veiligheidsaspect binnen de wijk. Ook gaf ik regelmatig voorlichtingen over het politiewerk aan studenten van middelbare scholen. Het voor een klas staan en iets vertellen over je eigen vakgebied gaf mij energie. Hoe vaker ik het deed, hoe comfortabeler ik voor een groep mijn verhaal deed. Vanaf dat moment wist ik dat mijn volgende doel was om ooit les te gaan geven bij de Politieacademie. ❛❛ Als docent van de wijkagentenopleiding heb ik een cruciale rol in het opleiden van politiemedewerkers. Zodoende besloot ik in 2015 alvast te starten met de post hbo-opleiding ‘Doceren als tweede beroep’. Tijdens deze opleiding heb ik mijn eerste leservaring als docent in het tweede graadsgebied opgedaan. Door mijn stages bij de mbo-school Landstede en op de Politieacademie bij het basispolitieonderwijs. Ook heb ik tijdens deze opleiding mijn eerste kennis en vaardigheden opgedaan op pedagogisch en didactisch gebied. Als docent van de wijkagentenopleiding heb ik een cruciale rol in het opleiden van politiemedewerkers en het politievak van (over)morgen. Je brengt kennis en vaardigheden over waardoor politiecollega’s kunnen werken aan de veiligheid van Nederland en adequaat kunnen handelen. Wil je mensen opleiden die stevig kunnen staan in een roerige, veelbewogen samenleving? Dan vraagt dat ook veel van de docenten. Stevig staan in deze tijd; dat was ook het onderwerp van de opening onderwijsjaar van de Politieacademie dit jaar. Ik vertelde daar over mijn reis van politieagent tot politiedocent. Voor goed politieonderwijs is een wisselwerking tussen politie en Politieacademie van groot belang. Dit vraagt van de docenten onder andere flexibiliteit om actuele maatschappelijke vraagstukken mee te nemen in de lessen. Zodat het goed aansluit op de huidige praktijk. ❛❛ Wat vandaag speelt in de wijk, wordt meegenomen naar de les van morgen. Binnen het onderwijs wat ik geef is ons uitgangspunt: wat vandaag speelt in de wijk, wordt meegenomen naar de les van morgen. En opgedane inzichten kunnen overmorgen in de praktijk worden toegepast. Het docentschap zie ik als een reis, waarbij ik nog lang niet ben uitgeleerd. Ik begon met de zin: ‘mijn kinderwens was vroeger om politieagent of juf te worden’. Ik hoop dan ook de komende jaren beide functies nog met heel veel plezier te mogen uitvoeren. En bij te leren!