Naar hoofdinhoud

'Ik weet als geen ander hoe belangrijk het is om te groeien in de rol van docent'

Portret van docent Miranda met blauwe achtergrond. Tekst: De blog van Miranda

Miranda is docent op de wijkagentenopleiding. In haar blog vertelt ze hoe zij als docent andere docenten begeleidt bij hun start op de Politieacademie.

Ik ben nu zeven jaar docent. Uit ervaring weet ik hoe belangrijk het is om te groeien in de rol van docent. Je kunt wel kennis hebben van een bepaald vakgebied, maar je moet dit ook kunnen overbrengen.

Waar wij als docenten voor gaan is het meegeven van kennis en vaardigheden. In hele brede zin. Maar lesgeven is meer dan kennis overdragen en vaardigheden aanleren. Lesgeven is een vak en vraagt didactische en pedagogische vaardigheden. En goed klassenmanagement. Wil je als docent stevig staan, dan moet je dat goed kunnen.

Op de Politieacademie krijgen collega’s uit de praktijk dan ook de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen. 

Lesgeven is een vak en vraagt didactische en pedagogische vaardigheden. En goed klassenmanagement.

Bij de Politieacademie krijgen nieuwe docenten in de eerste drie maanden een verkorte pedagogische didactische opleiding (PDB). Hierbij leren zij de basisbeginselen van het lesgeven en krijgen zij de eerste handvatten op didactisch gebied.

Na zes tot negen maanden in dienst volgen zij de opleiding Pedagogische didactische getuigschrift (PDG) bij Windesheim. Een opleiding van achttien maanden die gericht is op het handelingsbekwaam worden als allround docent. 

Op dit moment volgen de docenten van het team Gebiedsgebonden Politie (GGP) een onboardingstraject van twee jaar. Waarbij aandacht is voor de professionalisering van docenten. 

ls didactisch begeleider ondersteun ik de docent op pedagogisch en didactisch gebied

Naast mijn rol van docent mag ik mij ook bezighouden met de begeleiding en coaching van nieuwe docenten. Ik vervul hierbij de rol van didactisch begeleider. 

Als didactisch begeleider ondersteun ik de docent op pedagogisch en didactisch gebied tijdens de gehele didactische professionalisering. Dit houdt in dat ik elke week beschikbaar ben voor begeleiding op maat.

Ik help bijvoorbeeld startende docenten bij het maken van leeropdrachten om deze te vertalen naar de onderwijspraktijk. E geef hun feedback. Op verzoek sluit ik aan bij een les voor een lesobservatie. 

Zo krijgen ook docenten de tijd en aandacht om bij te leren en zich te ontwikkelen in het vak.

Niet gevonden wat je zocht?

 

We gebruiken cookies om de website goed te laten werken. En om het gebruik van de website te analyseren. Dit doen we volledig anoniem. Met jouw toestemming plaatsen we ook cookies van derden. Je gaat hiermee akkoord als je op ‘accepteren’ klikt. Klik je op ‘weigeren’? Dan plaatst de website deze cookies niet. Meer informatie over het gebruik van cookies op politieacademie.nl lees je in onze cookieverklaring.