Het verhaal van Tim Digitale opslag, digitale data en digitale kansen. Dat is waar het hart van docent Tim sneller van gaat kloppen. Al vijfentwintig jaar werkt hij bij de politie. Begin dit jaar is hij gestart als docent Cybercrime en Digitale Opsporing op de Politieacademie om zijn specialistische kennis te delen. Zijn expertise in digitaal forensisch onderzoek is zo uniek dat hij op dit moment nog de enige in Nederland is die zich hierin heeft gespecialiseerd. Tim vertelt over de mogelijkheden die hij krijgt om zich verder te ontwikkelen. ‘Ik kom uit het blauw op straat, waar ik werkte als hoofdagent. Later maakte ik de overstap naar de recherche. Daar hield ik me bezig met zware criminaliteit en omvangrijke onderzoeken. Tegelijkertijd was ik altijd bezig met gamen en knutselen aan computers. Als agent had ik geen budget voor dure apparatuur, dus moest ik alles uit mijn machine halen wat erin zat. Daar leer je enorm veel van. Zonder formele ICT-opleiding was ik een echte autodidact.’ Passie voor puzzelen en onderzoeken ‘In die periode deden we de eerste langdurige observaties met camera’s. We bekeken de beelden versneld terug, omdat er toen nog geen geautomatiseerde oplossingen waren. Samen met een bedrijf testte ik software die dit proces kon verkorten. Toen er in Oost-Nederland een vacature vrijkwam bij het Team Digitale Opsporing (TDO), heb ik gesolliciteerd. Ze zagen potentie in mijn aanpak en analytisch vermogen. Zo ben ik dit vakgebied ingerold en is mijn passie ontstaan.’ ❛❛ Ik noem het ‘mijn handen vies maken’: laptops openmaken en kabels aansluiten. ‘Dertien jaar geleden werkten we vooral met pc’s en soms met telefoons. Dat was overzichtelijk, want er waren slechts enkele besturingssystemen. Maar we moesten alles zelf uitvinden. Tegenwoordig is bijna alles digitaal en is het onmogelijk om overal specialist in te zijn. Daarom heb ik me toegelegd op data-analyse. Ik noem het ‘mijn handen vies maken’: laptops openmaken en kabels aansluiten. En stap voor stap ontdekken hoe je bij de data komt en wat die precies betekent. Dat puzzelen en onderzoeken geeft mij energie.’ Dynamisch en praktijkgericht onderwijs ‘Om mezelf verder te ontwikkelen, kreeg ik via mijn werk de kans een bacheloropleiding Forensische ICT te volgen. Tijdens die studie merkte ik dat ik mijn toenmalige werk was ontgroeid. Ik had door de jaren heen, met vallen en opstaan, ook al veel ervaring opgedaan. Die kennis wilde ik gaan overdragen. Een collega had de overstap naar de Politieacademie al gemaakt en ik ben eens gaan kijken. Toen ik door het computerlokaal liep, zag ik alleen maar kansen. Mijn praktijkervaring koppelde ik meteen aan het lesmateriaal. Ik zat vol met ideeën, vragen en suggesties.’ ❛❛ Ik krijg de ruimte om mijn specialisme verder te verdiepen en actueel te houden. ‘Sinds februari werk ik op de academie. Als docent C mag ik nieuw lesmateriaal bedenken of aanpassen zodat het beter aansluit op de praktijk. Het voelt alsof ik dit werk al jaren doe. Ik ga er met veel energie in en voer veranderingen door die het onderwijs dynamischer en praktijkgerichter maken. Voor het eerst ontdek ik mijn creatieve kant. Studenten waarderen de praktijkgerichte insteek en dat was precies mijn doel. Tegelijkertijd krijg ik ruimte om mijn specialisme verder te verdiepen en actueel te houden. Want dit vakgebied verandert razendsnel.’ Blijven ontwikkelen ‘Onlangs heb ik mijn bacheloropleiding afgerond. Ik studeerde af op een nauwelijks onderzocht onderwerp: de Apple Unified Log. Dat is een logbestand dat op ieder Apple-apparaat draait. Vijf seconden log levert al zo’n anderhalf miljoen regels op. Daarin wordt tot op de microseconde vastgelegd wat jij én het apparaat doen. Het is een enorme bron van informatie. Door de complexiteit en omvang is er nog weinig onderzoek naar gedaan. Op dit moment ben ik de enige specialist in Nederland die zich hierin verdiept. Binnenkort start, samen met onder andere het Openbaar Ministerie en de Politieacademie, een projectgroep om dit onderwerp verder te ontwikkelen. Daarnaast geef ik workshops om er breder aandacht aan te geven. Die ruimte krijg ik hier ook.’ ‘Begin volgend jaar start ik met het traject voor mijn Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG). Daarna wil ik een master Data Science volgen. Ik wil mezelf blijven ontwikkelen en de academie geeft mij die kans. Met een master op zak kan ik ook op hbo-niveau lesgeven. Daar kijk ik erg naar uit.’