Naar hoofdinhoud

Het verhaal van Peter

Een techneut werkt aan een mobieltje

De Politieacademie heeft een onderwijsteam voor heimelijke opleidingen. Hier worden de mensen opgeleid om undercover, of heimelijk zoals wij het noemen, te gaan werken. Hier werkt Peter als technisch docent en volgt Mo de opleiding tot sectie technisch ondersteuner (STO). Samen vertellen ze hoe het is om hiermee bezig te zijn.

Docent Peter volgde eerst een elektronicaopleiding voordat hij bij de politie kwam. Hij wilde daarna buschauffeur worden, maar kwam in de telecomwereld terecht als monteur. ‘Toen werd ik al regelmatig ingezet voor klussen bij de politie. Door die opdrachten kreeg ik een goed beeld van het werk bij de politie. En ook van het heimelijke werk. Tijdens mijn stage bouwde ik namelijk al apparatuur in bij voertuigen van de afdeling heimelijk.’

Een klas studenten krijgt uitleg

Wat wel een groot verschil is met mijn ‘burgerwerk’, is dat wat ik doe of gedaan heb, vaker in het nieuws komt.

Docent Peter

Mo werkte zo’n zes jaar in blauw, maar wilde zich graag specialiseren. ‘Ik ben technisch aangelegd en daarom wilde ik graag iets met techniek doen. Toen zag ik de heimelijke functie van sectie technisch ondersteuner (STO’er) voorbijkomen. Ik wilde meer uitdaging in mijn werk, dus ik heb besloten om opnieuw een opleiding aan de Politieacademie te volgen.’

‘Mijn werk kwam vaak in het nieuws’

‘Voor mij was de overstap van het burgerleven naar heimelijk eigenlijk niet heel moeilijk’, vertelt Peter. ‘Ik heb het er thuis met mijn partner natuurlijk goed over gehad. Omdat ik al opdrachten voor de politie uitvoerde, kon ik toch al niet echt over mijn werk praten. Op verjaardagen en feestjes praat ik niet over mijn werk. Maar ik kan bijvoorbeeld wel zeggen dat ik betrokken was bij de beveiliging rondom het huwelijk van Willem-Alexander en Máxima. Wat wel een groot verschil is met mijn ‘burgerwerk’, is dat wat ik doe of gedaan heb, vaker in het nieuws komt. Maar daar kan ik dus niet over praten.’

Een lasser is aan het lassen

Studenten zelf de wereld laten ontdekken

In 2024 stapte Peter over van operationeel werk naar de Politieacademie om daar collega’s op te leiden. ‘Ik vond lesgeven altijd al leuk. Ik gaf in de operatie vaak trainingen over nieuwe producten en systemen die we gebruikten. Daarnaast heb ik in de loop der jaren zelf ook trainingen gevolgd bij de Politieacademie. Ik heb ook wel naar andere onderwijsinstellingen gekeken, maar ik ben blij dat ik binnen de politie ben gebleven. Het liefst wil ik namelijk de kennis die ik heb, ook met mijn collega’s delen. De verhalen en de manier van werken kun je nu eenmaal niet meenemen naar het bedrijfsleven.’

‘Ik heb echt moeten leren hoe je goed lesgeeft’, legt Peter uit. Hij is nu een jaar docent. ‘Voorheen gaf ik vooral instructies, maar lesgeven binnen een langer programma is toch anders. Tot nu toe zijn mijn collega’s en studenten positief over mij als docent. Het feit dat ik ruime praktijkervaring heb, wordt erg gewaardeerd. Ik ga natuurlijk niet de hele dag vertellen wat ik allemaal heb meegemaakt. Ik laat de studenten liever zelf de wereld ontdekken zoals die is.’

Twee mannen werken met hout op een werkbank

‘Technisch inzicht en een oplossend vermogen’

Mo volgt sinds het voorjaar de opleiding tot STO’er. Hier zit automatisch een baan aan vast. ‘Wat ik uitdagend vond in de vacature, was dat ze echt iemand zochten met technisch inzicht en een oplossend vermogen’, vertelt hij. ‘Dat is ook precies hoe ik ben. Ik heb wel een technische vooropleiding gedaan, maar geen technische vervolgopleiding. Toch was mijn technisch inzicht voldoende om aan de opleiding te beginnen. En ja, het gaat erg goed. Ik vind het eigenlijk nog leuker dan ik had verwacht. Na de opleiding (van tien maanden) ga ik aan het werk in een heimelijk team. Ik weet alleen nog niet waar ik geplaatst word; dat blijft tot het allerlaatste moment geheim.’

Van technische tot juridische kennis

‘Ik geef techniekles bij de verschillende opleidingen van heimelijk’, legt Peter uit. ‘De opleiding die we echt van begin tot eind verzorgen, is de opleiding die Mo nu volgt. Hierna is hij breed inzetbaar in de technische wereld van heimelijk. Als STO’er neem je deel aan overleggen over hoe je bijvoorbeeld iemand gaat afluisteren en tegelijk bereid je ook deze actie technisch voor. Hierbij kun je ook helpen met het verbeteren van de apparatuur die we gebruiken natuurlijk.’

Een techneut is bezig met een laptop uit elkaar aan het halen

‘Je wordt nooit een specialist op één gebied, maar leert van alle technieken een beetje. Dus je leert heel breed, van metaalbewerking tot ICT-technieken. Tegelijkertijd leer je van onze juridisch docenten wat er in de wet staat. Die wet is bijvoorbeeld heel streng over wanneer we iets mogen plaatsen. Dit is ook een belangrijk onderdeel van de opleiding’, legt Peter uit.

Apparatuur verbergen

‘Tijdens de opleiding leren we werken met verschillende materialen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hout, kunststof en metaal, met als doel zaken na te kunnen maken of te bewerken. Van de week hebben we nog iets nagebouwd om een product van ons in te verbergen. Dit noemen we ‘concealment’. Belangrijk is dat onze apparatuur niet zichtbaar is, maar wel goed functioneert.’

‘We hebben ook al een paar opdrachten in de praktijk gedaan’, vertelt Mo. ‘Eén daarvan was het plaatsen van een verborgen camera in de buurt van een uitrit van een huis. Hiervoor maken we een plan hoe we dit gaan plaatsen, maar ook gaan weghalen. Ik heb uiteindelijk beide gedaan. Ik vond het erg leuk om te doen, maar het was wel lastig. Er stond namelijk iemand in de buurt op een balkon te roken. Die persoon keek de hele tijd naar ons. Als politieagent ben je gewend dat mensen naar je kijken, maar als je heimelijk werkt, dan is het de bedoeling dat je niet opvalt.’

Niet gevonden wat je zocht?

 

We gebruiken cookies om de website goed te laten werken. En om het gebruik van de website te analyseren. Dit doen we volledig anoniem. Met jouw toestemming plaatsen we ook cookies van derden. Je gaat hiermee akkoord als je op ‘accepteren’ klikt. Klik je op ‘weigeren’? Dan plaatst de website deze cookies niet. Meer informatie over het gebruik van cookies op politieacademie.nl lees je in onze cookieverklaring.