Naar hoofdinhoud

Het verhaal van Linda

Student Linda staat voor een wit pand bij een politieauto

Met spoed naar een melding. Tijdens de rijopleiding leer je al met optische en geluidssignalen (sirene en zwaailicht) rijden. Maar hoe is dat ‘in het echt’? En waar moet je op letten? Politiestudent Linda vertelt hoe zij haar eerste rit met optische en geluidssignalen heeft ervaren. Ze ging naar een brandmelding. 

‘De eerste keer dat ik met sirene en zwaailicht reed, was tijdens mijn eerste dienst nadat ik de rijopleiding had afgerond. Ik wilde dus heel graag de hele dag rijden om kilometers te maken. Ik wilde het geleerde in de praktijk brengen. Tijdens de rit gaf de meldkamer ons een melding van een brand in een flatgebouw. De centralist sloot af met ‘U heeft toestemming’ en mijn hart begon wat sneller te kloppen. De adrenaline schoot omhoog. Ik herinnerde wat ik had geleerd in de rijopleiding en wist dat ik dit kon.’

Geleerd in de rijopleiding

‘Rustig blijven, goed kijken en letten op de brancherichtlijn. Dit is maximaal veertig kilometer per uur harder dan de toegestane snelheid. Bij alle kruisingen haalde ik de snelheid eruit. Ik zorgde ervoor dat we met maximaal twintig kilometer per uur de kruising passeerden. Dit deed ik om alles zo veilig mogelijk te laten verlopen. Voor mijn collega, voor mij en voor het overige verkeer. Gelukkig hielp mijn collega mij. Hij keek met me mee en begeleidde mij erdoor. Dit vond ik heel prettig!’ 

‘Ik dacht de hele tijd terug aan wat ik had geleerd tijdens de rijopleiding. Een instructeur zit naast je en heeft ook een rem- en gaspedaal. En het is dan natuurlijk niet voor het ‘echt’. Mijn rijinstructeur zei tegen mij: ‘Het belangrijkste is dat je vlot, maar voorspelbaar rijdt. Je blijft de taal van de weg lezen.’ Dat deed ik dus ook. Maar nu kwam daar de spanning van de melding nog bij.’ 

Je blijft de taal van de weg lezen

Student Linda achter het stuur

De eerste woningbrand 

‘Je wilt graag laten zien wat je hebt geleerd tijdens de rijopleiding. Maar ook dat het beheerst en veilig kunt. De focus ligt dus op het rijden. Maar je moet natuurlijk ook de melding bespreken waar je naartoe gaat. Het was tenslotte ook nog eens mijn eerste woningbrand. Er was heel weinig duidelijk over de brand. De brandweer was ook aangestuurd. De flat stond midden in een woonwijk bij een aantal winkels. Er waren dus mogelijk veel mensen…’

Het was tenslotte ook nog eens mijn eerste woningbrand

Scenariovorming 

‘We bespreken een melding in een zogenaamde DAA. Dit betekent Doel Aanpak Analyse. Je doet hier aan een soort van ‘scenariovorming’. Wat als? Wat als er mensen in de woning zitten? Wat gaan we doen? Hoe gaan we afzetten? En waar liggen onze prioriteiten? Ter plaatse bleek dat er een stukje plastic op het fornuis was gaan smeulen. De brandweer had de brand onder controle en er waren geen gewonden. We noteerden de gegevens van de betrokkenen en vertrokken weer. Na die rit heb ik natuurlijk wel even trots mij rijinstructeur een berichtje gestuurd. ‘Ik luisterde naar jouw advies en heb vandaag meteen zelf gereden. Ook vandaag mijn eerste ECHTE ogs (optische en geluidssignalen ritje) gehad. Ik wilde je even laten weten dat het heel goed ging!’ Dat was toch wel erg leuk om terug te geven.’

Student Linda met oefenwapen bij politieauto

Niet gevonden wat je zocht?

Deze website van de Politieacademie gebruikt cookies om de website goed te laten werken. En om het gebruik van de website te analyseren. Dit doen we volledig anoniem. Je gaat hiermee akkoord als je op ‘accepteren’ klikt. Klik je op ‘weigeren’? Dan plaatst de website deze cookies niet.

 

Meer informatie over het gebruik van cookies op politieacademie.nl lees je in onze cookieverklaring.