Het verhaal van Jethro Na de basispolitieopleiding werkte Jethro zes jaar op straat. Na die zes jaar wilde hij graag meer diepgang in zijn werk. Daarom stapte hij over naar de recherche en later naar team zeden. Hij merkte al snel dat hij zich verder wilde ontwikkelen op het gebied van verhoor. Nu volgt hij de opleiding Verhoor Complex. Hierin leert hij ingewikkelde politieverhoren voor te bereiden en uit te voeren. Dit zijn verhoren bij complexere strafzaken zoals ontvoering, inbraak, zware mishandeling of moord- en doodslagzaken. Na de opleiding heeft hij daarnaast de basiskennis en -vaardigheden van het verhoren van kwetsbare personen of personen met afwijkend gedrag. Jethro vertelt over de opleiding en hoe hij zijn collega’s in de eenheid meeneemt in de kennis die hij opdoet. Verschillende verhoormethoden bij verschillende zaken en personen ‘Ik krijg veel verschillende soorten mensen tegenover me met verschillende normen en waarden. Maar ik krijg ook te maken met verschillende persoonlijkheden en persoonlijkheidsstoornissen. Ik leer in de opleiding hoe ik daar mee om kan gaan. Hoe kan ik met verschillende soorten mensen goed in gesprek gaan en daarbij professioneel en neutraal blijven? Ik blijf ook een mens, dus bij bepaalde strafbare feiten of bepaald gedrag is dat af en toe best lastig. Bijvoorbeeld als iemand zich heel arrogant gedraagt of alleen maar naar anderen wijst.’ ‘We gaan echt de diepte in. Veel van wat we leren is gedragswetenschappelijk. Wat voor kenmerken zie ik bij iemand? Hoe ga ik daarmee om? Wat moet ik wel en vooral niet doen? Wat zijn de triggers bij verschillende soorten stoornissen? We leren welke verhoormethoden we het beste bij verschillende zaken en personen kunnen inzetten. En wat daarvan de voor- en nadelen zijn. Maar ook hoe je überhaupt een verhoor kunt opbouwen. Het kennisniveau van verschillende manieren om verhoren af te nemen, kan binnen de eenheden nog wel worden verhoogd.’ Presentatie over het generiek getuigenmodel ‘Onderdeel van de opleiding is daarom onze kennis over te dragen aan collega’s en hen feedback te geven op hun vaardigheden. Tijdens een van de examenopdrachten moesten we een training, presentatie of workshop geven in de eenheid. Ik heb gekozen voor een presentatie over het generiek getuigenmodel. Stapsgewijs heb ik samen met collega’s alle stappen van dat model doorlopen. Zo laat je in een verhoor iemand eerst spontaan vertellen. Daarna zet je die persoon terug naar de waarnemingsomstandigheden voordat je verdiepingsvragen stelt. Deze aanpak heeft te maken met de werking van het geheugen. Het activeert het geheugen waardoor je meer informatie kunt krijgen. Het is daarbij belangrijk zelf zo min mogelijk informatie in te brengen. Zo kun je het zo zuiver mogelijk houden.’ ❛❛ Dus je was in die woning. Brandde er licht binnen? Hoe was jouw zicht op de overloop? Hoeveel had je gedronken en wat deed dit met je? ‘Als praktijkvoorbeeld heb ik in mijn presentatie een verkrachtingszaak uit 2017 genomen. Vorig jaar heb ik dat verhoor afgenomen. In het begin gaf de getuige maar heel weinig informatie. Na zeven jaar wist ze er niet zoveel meer van. Toen hebben we stapsgewijs de waarnemingsomstandigheden met haar doorgenomen. ‘Dus je was in die woning. Brandde er licht binnen? Hoe was jouw zicht op de overloop? Hoeveel had je gedronken en wat deed dit met je? Wat was de indeling beneden? En van de slaapkamer op het moment dat je boven kwam?’ We hebben met haar al die stappen doorgenomen. Zo heeft ze een hele plattegrond kunnen tekenen.’ ‘Je zag dat haar geheugen daardoor weer ging werken en er steeds meer herinneringen terugkwamen. Daaruit hebben we uiteindelijk hele nuttige informatie gekregen. Door de juiste stappen te zetten, kwam er veel informatie bij.’ Kwaliteit van het verhoor omhoog ‘Het was erg spannend om zo’n eerste keer een presentatie voor mijn eigen collega’s te geven. Ik dacht: krijg ik mijn collega’s hier wel in mee of komt er weerstand? Maar het werd gelukkig heel positief en enthousiast ontvangen. Ik zag gelijk dat er een meer eenduidige werkwijze binnen de afdeling ontstond. Daardoor gaat de kwaliteit van het verhoor omhoog.’ ‘Ik werd vrij snel gevraagd om de presentatie aan meer collega’s te gaan geven. Maar dat komt na de opleiding. Eerst heb ik mijn eindexamen. Spannend, want er wordt een hoog niveau verwacht. Tot nu toe gaat het me goed af, dus ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.’