Naar hoofdinhoud

Het verhaal van Ben Kleingeld

Ben Kleingeld is rijdocent op de Politieacademie. Op de afbeelding staat hij in de garage tussen politiemotoren.

Ben Kleingeld is rijdocent op de Politieacademie. Van opleidingen van motor tot auto en van opvallend tot onopvallend. Hij geeft veel verschillende lessen aan politiestudenten. Daarnaast heeft hij nog een bijzonder specialisme: met hoge snelheid rijden. Hiermee ondersteunt Ben af en toe de politie bij onderzoeken naar hoe iets precies gebeurde bij verkeersongevallen. Want hoe hard heeft iemand daar gereden? En hoe is de auto in de slip geraakt?  

‘Auto’s en motoren zijn echt mijn ding. Ik ben er de hele dag mee bezig. Zowel professioneel als in mijn vrije tijd. Ik geef premium rijopleidingen voor bijvoorbeeld Ferrari, Porsche, Lamborghini via Dolf Dekking Driving Events. Bij het werken met snelle auto’s komt didactiek (lesgeven) en techniek samen. Dat vind ik interessant. En ik blijf het leuk vinden om met mensen te werken.’ 

‘Ik ben bevoegd (hiervoor heb ik diploma’s) om met hoge snelheden te rijden. In specialistische rijopleidingen van de politie komt dit aan bod. Bij deze opleidingen maakt het niet uit hoe hard je rijdt. We oefenen eerst de vaardigheden op het circuit. Dit is een oefenterrein. Denk aan remoefeningen met hoge snelheid of bochtentecknieken. Hierna gaan we de openbare weg op. Een arrestatieteam of Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB) moet toch trainen voor verschillende en soms heftige scenario’s.’ 

Docent op de politieacademie Ben en een collega staan in motoruniform bij hun politiemotor

‘Mijn vakkennis is het in de slip brengen van een auto. Hier hoort de auto eruit halen bij. Dit is een bepaalde techniek. Ik zet deze techniek in bij een verkeersongevallenanalyse. Dit is het onderzoek naar hoe iets precies gebeurde bij een verkeersongeval. Ik probeer een situatie na te bootsen. Ik probeer bijvoorbeeld drift- en remsporen na te maken. Hiermee ontdekt de politie wat de snelheid en reactietijd is geweest. Of ik gebruik de sliptechniek. Hiermee onderzoek ik of de uitwijking van de auto anders was dan normaal. Bijvoorbeeld een ongeluk met een voertuig dat van de andere kant komt. Het slachtoffer is hierbij overleden. De veroorzaker van het ongeluk reed in een auto die voor een lange tijd geen keuring (APK) had uitgevoerd. Ook reed deze persoon met drie verschillende wielen. De uitwijking was bijzonder tijdens mijn testritten. Ik deed de testritten in een auto van hetzelfde type en onderstel. Dit droeg bij aan het veroorzaken van het ongeval.’ 

‘Een ander voorbeeld is een situatie die we hebben onderzocht en nagebootst in Amsterdam. Een automobilist had hier een ongeluk veroorzaakt. Hierbij is ook iemand overleden. Hier was de vraag hoe hard de auto had gereden. Ik heb een aantal testritten gereden met verschillende snelheden. Dit deed ik in een afgesloten buurt. Niemand kon hierbij. Bij dit soort onderzoeken schrijf ik in een proces-verbaal op wat ik ervaar. Denk aan wat ik voelde in de auto bij een bepaalde snelheid. Of wat ik op de weg zag en of ik het verkeer nog kon scannen. De officier van justitie gebruikt dit vervolgens in de zaak. Het geeft mij voldoening dat ik op die manier kan bijdragen.’ 

‘Of ik weleens bang ben met zo’n hoge snelheid? Nee ik weet waar mijn grenzen liggen. Als iemand me vraagt om over die grenzen te gaan, dan doe ik het niet. Ik ben geen stuntrijder of rallyrijder. Het gaat uiteindelijk bij dit soort onderzoeken om het vinden van de waarheid.’ 

Niet gevonden wat je zocht?

Deze website van de Politieacademie gebruikt cookies om de website goed te laten werken. En om het gebruik van de website te analyseren. Dit doen we volledig anoniem. Je gaat hiermee akkoord als je op ‘accepteren’ klikt. Klik je op ‘weigeren’? Dan plaatst de website deze cookies niet.

 

Meer informatie over het gebruik van cookies op politieacademie.nl lees je in onze cookieverklaring.