Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud

Leren van Kodak

Plaatsingsdatum:

Laatste update: 26-1-2017 10:12

De opsporing blijft toch altijd bestaan? Dat is een idee dat ik ook zelf niet los kan laten. Net als veel van jullie ben ik opgegroeid met de overtuiging dat de recherche-afdeling een pijler onder de politie en het OM is. Natuurlijk moet er veel veranderen, maar zijn we de afgelopen jaren niet al in staat geweest om ons te vernieuwen? Het is een optimisme dat ik graag vast wil houden. Veranderingen zijn alleen mogelijk als we het vertrouwen hebben dat we ons ook echt kunnen verbeteren.

Tegelijkertijd moet je waken voor teveel vertrouwen. Ik moet de laatste tijd vaak denken aan de firma Kodak Eastman. Het was een bedrijf dat tot het begin van de eenentwintigste eeuw niet kapot leek te kunnen gaan. Kodak was bijna synoniem voor ‘filmrolletje’. Toch ging de firma bijna failliet, nadat het eerst links en rechts werd ingehaald.

Was het omdat Kodak niet wilde vernieuwen en daardoor de sprong naar de digitale fotografie niet wist te maken? Dat is eerlijk gezegd een veel te gemakkelijke conclusie. Kodak stond in 1975 zelfs aan de wieg van de digitale fotografie. Net zoals ook politie en OM al veel stappen hebben gezet richting de modernisering en vernieuwing van de opsporing.

Waar Kodak echter niet op inspeelde was dat die digitalisering werkelijk alles in de wereld van de fotografie en film op z’n kop zou zetten. De leiding dacht dat de markt voor een groot deel zou blijven, zoals ze was. Zou teveel vernieuwen, niet leiden tot verwaarlozen van traditionele producten, zo vroeg de leiding zich af. Daardoor veranderde ze uiteindelijk onvoldoende. Dat is een reflex waarvoor ik ook wel eens bang ben bij de vernieuwing van de opsporing.

Ik ben daarom zo blij met de Sterkte-Zwakte analyse die S. Huisman, M. Princen, P. Klerks en N. Kops voor het Programma Herijking Opsporing hebben geschreven. In hun net verschenen rapport zijn ze positief over de vernieuwingen. Maar het leest vooral als een aansporing om heel veel verder te gaan. De wereld waarin we als opsporing opereren, verandert nog sneller dan die van de fotografie. Het vereist een nieuwe manier van denken, organiseren, innoveren, omgaan met (de eisen van) klanten/burgers, leiding geven en samenwerken. Vernieuwen via de geleidelijkheid is dan niet genoeg. Als we niet willen eindigen als Kodak Eastman zullen we onze werkwijze radicaal moeten veranderen.
 
Columnist van dienst: Wim van Amerongen
Programmadirecteur Herijking Opsporing

Reageren? Mail naar kwaliteitopsporing@politie.nl

Trefwoorden
Wim van Amerongen