Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud

Sectorhoofd Rik de Boer over 1 jaar vernieuwd Basis Politieonderwijs

Plaatsingsdatum: 15-2-2022 08:10

Laatste update: 15-2-2022 08:12

Precies een jaar geleden startte de eerste lichting studenten met de vernieuwde basispolitieopleiding (PO21). Een jaar waarin er veel gebeurde en waarin er mooie stappen zijn gezet in het door ontwikkelen van de opleiding. Rik de Boer, sectorhoofd Basis Politieonderwijs, blikt terug op het afgelopen jaar en kijkt vooruit naar het komende jaar.


Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar?

'Met trots en bewondering kijk ik samen met de studenten, docenten en begeleiders terug op de goede manier van samenwerken. Er is enorm veel werk verzet om het nieuwe onderwijs in te voeren en verder door te ontwikkelen. Onze collegialiteit is groot en de liefde voor het vak is de grote verbindende factor. Natuurlijk zijn er verschillende perspectieven en verwachtingen. Deze naar elkaar uitspreken en met elkaar bespreken is dé manier om samen deze periode van ontwikkeling door te maken. Dat doen we op alle niveaus. Dus ik kijk terug op een leerzame en enerverende tijd, waarin samen bouwen de boventoon voert.'

Er waren nog wat onduidelijkheden in het eerste jaar, maar er is veel geëvalueerd, verbeterd en doorontwikkeld. Hoe heb jij dit ervaren?

'Natuurlijk was het afgelopen jaar nog niet alles duidelijk. Onderwijsvernieuwingen zijn doorgaans taaie processen, waarin niet alles meteen op rolletjes loopt. Dat is heel gewoon. De knelpunten die we tegenkomen pakken we vol energie en voortvarend op. Docenten, onderwijsontwikkelaars en begeleiders zetten zich hier, onder de enorme druk van de snelle invoering, vol voor in. En ik spreek graag nogmaals mijn grote waardering uit voor de studenten, die voorop lopen in dit onderwijs en die in deze coronatijd daardoor ook te maken krijgen met zaken die nog niet goed genoeg lopen. Ik kreeg zelf ook veel constructieve feedback van studenten en hoorde natuurlijk ook de zorgen die er zijn goed. Er zijn en worden goede stappen gezet. We zetten er met z’n allen onze schouders onder om van PO21 een succes te maken.'

'Met name de begeleidingsteams rondom de student zijn daarin van groot belang en ook die draaien op het ene leerteam beter dan op het andere door allerlei oorzaken. Op papier hebben we alle stappen en de rolverdeling van alle betrokkenen goed uitgewerkt in een studentenreis. We zijn nu druk bezig om dit in de praktijk werkbaar te maken. Door het samen te doen, te evalueren en bij te stellen gaat dit steeds beter. Hierover ook lokaal het open gesprek voeren draagt enorm bij om de verbeteringen te versnellen. Dat zie ik gelukkig op heel veel plaatsen goed gebeuren en op landelijk niveau brengen we alle leerervaringen weer samen voor structurele verbeteringen.'

Kun je wat voorbeelden noemen van doorgevoerde verbeteringen?

'Binnen de leerteams en de locaties zijn natuurlijk veel punten opgepakt die van grote waarde zijn. Los daarvan is een aantal overkoepelende zaken opgepakt, zoals: wijzigingen in de manier van examineren, de structuur van de portfolio’s en veranderingen met betrekking tot roostering. Studenten en docenten, maar zeker ook collega’s in andere rollen ontwikkelen zo als het ware het onderwijs door. Dit is essentieel om het onderwijs volwassen te laten worden. Iets op de tekentafel ontwerpen is al een behoorlijke klus, maar het onderwijs wordt pas echt onderwijs als het in de praktijk gebracht wordt en zich vervolgens door ontwikkelt.'

Het tweede jaar is voor de eerste PO21-lichting inmiddels gestart. Wat is jouw verwachting voor het komende jaar en waar hoop je op?

'Het komende jaar blijft het van belang dat we ook onze andere studenten in doorstroomklassen en in het ‘oude’ politieonderwijs (PO 2.0) goed blijven steunen en begeleiden in het afronden van hun opleiding. Op de meeste locaties is dit ook echt nog een belangrijke taak waar veel collega’s druk mee zijn. Dit moeten we goed blijven doen, naast alle aandacht die er is voor PO21.'

'Voor PO21 verwacht ik dat we met elkaar steeds meer onze draai gaan vinden en dat alles ook organisatorisch op zijn plek gaat vallen. Voor alle collega’s in de begeleidende rollen rondom de student geldt dat er meer inzicht en overzicht ontstaat over de gehele opleiding. Dat zorgt voor de student voor duidelijkheid over wat er in welke fase verwacht wordt. Ik denk dat hierdoor voor alle betrokkenen meer balans ontstaat. Dat komt de kwaliteit van het onderwijs ten goede.'

'Dat is ook mijn uitnodiging aan alle medebouwers, studenten, docenten, ondersteuners, praktijk- en trajectbegeleiders: laten we verder gaan met bouwen en verbeteren van ons onderwijs, we zijn goed onderweg en er is nog veel te doen. Dit zal ook in 2022 en 2023 nog veel tijd en energie van ons allemaal vragen. En dat allemaal in het belang van een donders goede politie in een roerige en mooie samenleving!'


Trefwoorden