Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud

Docent Cees: Maatwerk vervangt Vogel- en vleeskeuringswetten

Plaatsingsdatum: 30-6-2022 08:40

Laatste update: 30-6-2022 08:40

​Elke maand deelt een student, docent of begeleider van de basis politieopleiding zijn of haar ervaringen in een blog. Deze maand: Cees Sjouwerman, docent aan de Politieacademie in Amsterdam, over hoe maatwerk in de huidige opleiding in groot contrast staat met hoe het vroeger ging.

Daar zat ik weer eens, in een zogenaamde 'kopgroep' om mee te werken aan een 'fijn ontwerp' van de nieuwe politieopleiding. We maakten lessen op een wel heel bijzondere manier. En aansluitend mocht ik samen met een team collega-docenten plaatsnemen in de uitvoering bij de start van de eerste lichting in week 5 van 2021. Er stromen op redelijk korte termijn ruim 17.000 dienders uit en er dreigt een tekort in de sterkte. Het feit dat ik nog mee mag doen met bijna 62 zegt denk ik genoeg. Inmiddels mag ik mij dan ook op de locatie Amsterdam de oudste 'blauwe' docent noemen. Ik mocht uitvoering geven aan al weer de achtste manier van politiemensen opleiden, hoe mooi is dat.

En dat in het primaire onderwijs waar ik zelf ooit in het vak rolde met een statische opleiding van een jaar theorie, aangevuld met vier maanden ME basis, opleidingsposthuis (beetje vergelijkbaar met de LOP's van nu) en zes maanden stage op de uiteindelijke werkplek. Daarna werd ik als 'startbekwame' jonge diender losgelaten op het Amsterdamse publiek. Mijn 'mentor' was wel drie maanden langer in dienst. Steeds weer andere opleidingen en nieuwe manieren van lesgeven volgden, wat dat betreft is er dus niet zoveel veranderd.

Herkenning

De huidige PO21-opleiding kende een rommelige start. Na het begin van de ontwikkeltrajecten brak de COVID-pandemie uit met alle gevolgen van dien. Veel online lessen voor lopende groepen 'ompolen' (geen idee wie die naam bedacht heeft) voor studenten die net weer anders uitstroomden en uiteindelijk de route naar 'mijn' 2105 groep. Werken in leerteams van 8 in plaats van klassen van 24, totaal nieuw. En een opleiding waarin de praktijk heel vroeg aanhaakt. Samen met trajectbegeleiders en coaches hangt er een heel begeleidingsteam om onze nieuwe studenten heen.

In mijn geval had ik het geluk dat mijn studenten werden geplaatst in hetzelfde werkgebied waar ik zelf 43 jaar geleden ook mijn eerste stappen mocht zetten op het glibberige pad van die spannende politiepraktijk. Toen nog het opleidingsposthuis aan het Van Beuningenplein, nu op het LOP aan de Houtmankade. Dezelfde omgeving en een groot deel van de bezetting van dit bureau is nagenoeg hetzelfde als toen ik het 22 jaar geleden verliet om docent te worden. Voor mij persoonlijk kwamen er weer een hoop lijntjes bij elkaar. Er wordt veel over de nieuwe basis politieopleiding gezegd en er is zeker nog veel te verbeteren. Maar reken maar dat er ook veel goed gaat.

Vogelwet

In mijn eigen politieschooltijd stond er de hele dag een vijftigplusser een wetboek bijna alleen maar voor te lezen, aangevuld met praktijkvoorbeelden uit zijn jonge jaren. Een paar voorbeelden van toen: wij moesten en zouden de Vogelwet 1926 leren. En ook de Vleeskeuringswet was verplichte kost. Even voor alle duidelijkheid: ik ging werken in het Amsterdamse. Naast het kunnen opdreunen van beschermde vogelsoorten als de sijs, de putter en de kneu deed ik weinig met deze kennis. Ook de keuringsstempels op vlees kende ik uit mijn hoofd. Ik heb geloof ik ooit een slagersvrouw met een homp vlees van een rund op de achterbank van haar personenauto gecontroleerd. Haar man was ziek en kon de koelauto niet besturen of zoiets. Niemand kon me vertellen hoe de Vleeskeuringswet te handhaven dus mevrouw mocht met een 'niet meer doen hè' door. En oh ja, ik heb één keer een Vogelvergunning C2 uitgeschreven, om eenmalig toestemming te geven voor vervoer naar een preparateur omdat iemand een dooie sijs had gevonden. Tenminste dat zei hij zelf, want een Amsterdams stadskind als ik kende maar twee soort vogels, sijssies en drijfsijssies. Geen idee wat ik dus moest, maar die vergunning C2 had ik wel onthouden.

Meer en beter maatwerk

Deze twee voorbeelden, uiteraard met een knipoog, staan in schril contrast met de huidige manier van opleiden. Want nu is er ook 'verplichte kost'. Maar door zeer vroeg de praktijk te betrekken ontstaat steeds meer en beter maatwerk. Die (inmiddels) zestiger die ik nu ben, staat nog steeds voor een groep, maar nu met voorbeelden van gisteravond of recent van sociale media geplukt. En in mijn geval ga ik naar de studenten toe. Samen met het begeleidingsteam proberen we maatwerk te leveren. Examineren maakt nu ook meer deel uit van het totaalpakket. We monitoren het leerproces continu en dat is wel heel anders dan vroeger.

Ik krijg bijvoorbeeld een appje van de groep waar mijn les over moet gaan en kom samen met mijn studenten op het bureau tot mooie resultaten. Lopen zij tegen iets aan wat niet gelijk aanslaat? Dan gaan ze even met hun vraag naar het basisteam beneden. Het zogenaamde blended leren is dus niet alleen maar een keuze tussen online of klassikaal, maar iets wat je op meerdere manieren kunt organiseren.

Ik zie, zeker als 'ouwe blauwe', echt wel de meerwaarde van deze manier van opleiden en coachen. De kinderziektes beginnen langzaam te verdwijnen, al zijn we er zeker nog niet. 'Mijn' 2105 leerteam zit inmiddels in het tweede jaar en gaat zich richten op de analyse van een wijkprobleem. Hiervoor hebben ze contacten met de wijkagenten, de job die ik had voor ik docent werd. Dus ook hier weer veel herkenning.

Want wat er door de jaren heen ook verandert op het gebied van opleidingen, strategie en visie… Als je verdachte bent, staat dat al heel lang in artikel 27 van het Wetboek van Strafvordering. Aanhouden moet nog steeds conform art. 53 en 54 van hetzelfde wetboek en voor inbeslagnemingen moet je even flink door de artikelen 94, 95 en 96 heen. Dus zoveel is er nou ook weer niet veranderd. Uiteraard wél in de buitenwereld en daar spelen we met maatwerk zo goed mogelijk op in.


Trefwoorden