Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud

Docent Bas Parinussa over het vernieuwde Basis Politieonderwijs

Plaatsingsdatum: 23-3-2021 09:40

Laatste update: 24-3-2021 09:43

In week 5 van 2021 is de eerste groep studenten gestart met de vernieuwde Basis Politieopleiding op niveau 4. In een reeks interviews komen medewerkers van de Politieacademie aan het woord die nauw betrokken zijn bij dit proces. In dit artikel: Bas Parinussa, docent B aan de Politieacademie in Amsterdam.

Wat is jouw rol in het vernieuwde Basis Politieonderwijs?

"In 2020 ben ik gevraagd om mee te werken aan het ontwikkelen van het vernieuwde Basis Politieonderwijs. Dit was de fase van het grof ontwerp. Het was de bedoeling om verschillende thema's op het gebied van Integrale Beroepsvaardigheids Training (IBT) op een goede manier in het nieuwe onderwijs te verwerken. Naast IBT-onderwerpen spraken we ook over bijvoorbeeld digitale leermiddelen, ProfessioneelFit, zwemmen en Mentale Kracht. Daarna gingen we over naar de fase van het fijn ontwerp. Toen kreeg het onderwijs echt vorm. Op de Politieacademie in Amsterdam ontwikkelden we de opdracht 'optreden plaats incident'. Ook moest ik de landelijke afspraken bewaken. Het is de bedoeling dat het onderwijs in de verschillende integrale opdrachten goed op elkaar aansluit."

Wat spreekt je aan in de vernieuwde opleiding?

"Wat mij aanspreekt is dat er echt een beroep wordt gedaan op de zelfstandigheid van de studenten. Ze worden gedwongen om na te denken over hun eigen leerproces. Dit was eerder eigenlijk niet zo. Het werken in leerteams is een uitkomst! Daar waar studenten zich in een groep van 24 nog weleens kunnen verschuilen achter een collega, vragen we nu meer en meer commitment van iedereen. Individuele aandacht van docenten is belangrijk. We zien nu overigens ook een actieve kennisdeling en grotere inzet bij de studenten. Wat moet je als politieagent straks kunnen en kennen en hoe denk je dit met je leerteam te gaan leren? De drive en motivatie komt hierbij veel meer vanuit de student. De rol van de docent is erg veranderd. Niet dat het docentschap ontdaan is van instructie of colleges, maar het coachen en begeleiden van de student heeft een prominentere plek gekregen."

Wat zijn je eerste ervaringen met het vernieuwde onderwijs?

"Mijn eerste ervaringen zijn positief! De studenten zijn leergierig, denken na over wat ze willen leren en zijn actief betrokken bij het eigen leerproces. Eigenlijk onttrekt niemand zich aan het leerteam. Studenten spreken elkaar ook aan op werkzaamheden en verwachtingen. Wel is het lastig voor de leerteams om vanuit een briefing en oriëntatiefase een goed actieplan op te stellen. Maar hierbij komen de coachingsvaardigheden van de docent van pas om dit proces richting te geven en te helpen bij een goed actieplan. Ik heb dit al ervaren met ProfessioneelFit. Direct in de eerste opdracht 'welkom en werken bij de politie' werden de studenten uitgedaagd na te denken over het actieplan dat hoort bij ProfessioneelFit. Dit in combinatie met de toepassing van het actie-reflectie model en het stellen van doelen vanuit de leerlijn mentale kracht. Zo werken studenten letterlijk aan hun conditie en leren zij te gelijker tijd wat er van hen wordt verwacht."

Waar zie je nog uitdagingen?

"De laatste jaren heb ik veel gesprekken gevoerd met collega IBT-docenten in het land. De laatste tijd meer over de inzet van docenten in het vernieuwde onderwijs. De grootste uitdaging zit erin om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen als het gaat om de onderwijsvisie. Botsen is niet erg, als het gesprek maar gevoerd wordt. De allerbelangrijkste transitie vanuit mijn oogpunt is dat het onderwijs van 'docent gestuurd' naar 'student gestuurd' omgebogen moet worden.

Uitdaging ligt ook in het ontwikkelen van goede, eigentijdse leermiddelen die de studenten kunnen gebruiken op een voor hen gewenst tijdstip en plaats. Zo werken we bijvoorbeeld hard aan leermiddelen in de vorm van Virtual Reality en wordt de 'Tool gevaarsbeheersing' geüpdatet. Er gebeurt nog veel meer, maar laten we de komende tijd de krachten bundelen om met z'n allen deze leermiddelen nog verder te ontwikkelen!"

Trefwoorden