Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud

Verkeerstechnisch begeleiden: Een vak apart

Plaatsingsdatum:  

Laatste update: 9-4-2021 12:03

​Een flinke dosis inzicht, anticipatievermogen, stressbestendigheid én uitstekende rijkwaliteiten. Verkeerstechnisch begeleiders – oftewel 'de dirigenten van het verkeer' - worden als motorrijders onder meer ingezet bij het begeleiden van VIP's (staatshoofden, ministers en andere belangrijke personen) en hulpdiensten. Maar wat komt er allemaal bij dat eerste kijken?


Op 31 maart was het weer zover. Een professionaliseringsdag voor rijdocenten van de Politieacademie die de opleiding Verkeerstechnisch begeleiden (VTB) verzorgen. Zonder dat de stoet tot stilstand komt, is het de taak van de docenten om de VIP-wagens zo veilig mogelijk van A naar B te begeleiden. Het doel van deze dag? De vaardigheden van de docenten nog verder te ontwikkelen, evalueren en waar nodig aan te scherpen. Zodat de cursisten zeker kunnen zijn van de beste begeleiding tijdens hun opleiding.

Leren door te doen

Inzicht, overzicht en overwicht. Een verkeerstechnisch begeleider is geen dirigent van een orkest, maar een dirigent van de weg. 'Ons leslokaal bevindt zich op de openbare weg. We leren door te doen', vertelt rijdocent en zaakscoördinator Hans van de Politieacademie. Wil je als VTB'er aan de slag gaan? Dan heb je een 'speciaal gen' nodig, legt hij uit. 'Je moet enorm scherp zijn, rekening houden met het onverwachte en goed kunnen inspelen op de situatie. Daarnaast is het van groot belang dat de impact op het overige verkeer zo klein mogelijk blijft. We kunnen bijvoorbeeld niet alle kruispunten die we passeren op voorhand dichtgooien. Je moet als motoragent dus wel inzicht en overwicht hebben bij het afsluiten van een kruispunt. Iedereen moet zo snel mogelijk jouw aanwijzingen opvolgen.' 

VTB_1.JPEG
De VTB-opleiding staat dan ook bekend als één van de moeilijkste, of misschien wel dé moeilijkste motoropleiding. 'Het is een zware opleiding, omdat de kandidaat aan zoveel specifieke eisen moet voldoen. Ongeveer 30 tot 40 procent valt tijdens de opleiding af. Je kunt nog zo'n goede motorrijder zijn, maar als je bovenstaande kwaliteiten niet hebt, dan is de kans van slagen erg klein.'

Voorbereidingen

Voor de oefening van 31 maart heeft Hans een dagprogramma opgesteld. 'Om de professionaliseringsdag zo realistisch mogelijk te houden, hebben de andere docenten de route nog niet ingezien. Zij krijgen altijd pas de avond van tevoren het programma voor ogen.' Voordat de auto's onder begeleiding van de motoren de weg op gaan, begint Hans met een briefing. Geen uitgebreide briefing die tot in de puntjes wordt besproken, maar straight to-the-point. Want het verkeer is nou eenmaal niet te voorspellen.

Na de briefing is het tijd om te vertrekken, met Amersfoort als startpunt. Daar wordt de persoon opgehaald die de rol als VIP op zich neemt. Amersfoort, Volendam, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Tilburg en tot slot Eindhoven: de motoragenten rijden wat af. En dat alles zonder een moment concentratieverlies, uitgezonderd van enkele korte pauzes voor evaluaties. 

IMG_2612_Facetune_02-04-2021-11-28-06.JPEGevaluatie.JPG
  Een evaluatie op Paleis op de Dam.                                                     Een evaluatie in Volendam.

Eén team, meerdere taken

De VTB'ers staan in nauwe verbinding met elkaar. Toch heeft iedereen wel zijn eigen taak. 'Een VTB-team bestaat normaliter uit vijf motoragenten', vertelt Hans. 'Eén van hen is de commandant, drie anderen zijn spitser en de laatste is de sluitrijder. De drie spitsers rijden voorop en maken de wegen en kruispunten vrij zodat de stoet kan blijven rijden. Achter de spitsers rijdt de commandant. Hij of zij is de verbindende en sturende factor die altijd bij de VIP in de buurt blijft. De commandant bepaalt de snelheid van de stoet en houdt in de gaten hoeveel meter de stoet nog moet rijden voordat hij bij het eerstvolgende kruispunt is. Aan het eind van de stoet rijdt de sluitrijder. De sluitrijder geeft de afgesloten kruisingen weer vrij en zorgt ervoor dat het overige verkeer achter de stoet blijft rijden.' 

autos achter elkaar.jpg

Een onverwachte wending

Eenmaal onderweg naar Rotterdam komt Hans met een casus voor de docenten: de 'VIP' wordt onwel en moet met spoed naar het Erasmus MC worden gebracht. De VTB'ers moeten hier direct op in zien te spelen. 'Zo'n scenario kan zomaar in het echt gebeuren. Verwacht het onverwachte, dus.' Door onder meer de vlekkeloze communicatie tussen de motorrijders blijft de VIP-auto vloeiend rijden. Van de snelle keuzes en acties is in de auto dan ook maar weinig te merken.

sirenes.jpg

Benieuwd naar meer? Houd het Youtube-kanaal van politievlogger Jan-Willem goed in de gaten!


Trefwoorden