Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud

Lerende leiders voor overmorgen

Plaatsingsdatum:  

Laatste update: 12-7-2021 09:52

Begin juli studeerden de eerste deelnemers van het nieuwe leerprogramma 'Met het oog op de toekomst' af. Persoonlijke ontwikkeling, reflectie op maatschappelijke tendensen en de rol van de politie daarbinnen en staan hierin centraal: leren wat er nodig is voor politieleiderschap van vandaag en overmorgen.

Een pleisterplaats voor reflectie. Zo omschreef Karen Bergisch, een van de programmaleiders, het nieuwe leerprogramma. 'Voor strategisch leiderschap is dat een belangrijke competentie. Je moet niet alleen kunnen reflecteren op je eigen gedrag en rol, maar ook op wat je ziet gebeuren in je team en in de samenleving.'
Dertien deelnemers, uit verschillende eenheden en een deelnemer vanuit het Openbaar Ministerie, leerden de afgelopen negen maanden om een reflective practioner te worden, iemand die met beide benen in de praktijk staat, maar daar ook van een afstand naar kan kijken om zo die praktijk en hun leiderschap te verbeteren.

Toekomst

Het leerprogramma is op verzoek van de korpsleiding ontwikkeld vanuit de wens om gericht te werken aan politieleiderschap van overmorgen. Zodat er, als de strategische leiders van nu uitstromen, genoeg talent klaar staat. Leiders die bovendien hebben geleerd om te anticiperen op de rol van de politie in een veranderende samenleving.
De deelnemers vormen '26 ogen op de toekomst', zoals Bergisch het formuleert. 'Samen ontwikkelen ze een visie op strategisch leiderschap. Ze vormen een lerend netwerk met elkaar en met mentoren, dat ook na afloop van het programma blijft bestaan en dat kan groeien binnen de hele politieorganisatie.'

Vrije ruimte

De programmaleiders dicteren niet hoe leiders in de toekomst zich moeten gedragen, maar stimuleren deelnemers juist om daar zelf een visie op te ontwikkelen. Het leerprogramma is een lab, een vrije ruimte waarin mensen kunnen experimenteren en grenzen verkennen.
Precies dat hebben de deelnemers gewaardeerd. 'Ik vind een niet-uitgekauwd programma fijn', zegt Mirjam Vording. 'Dan ga ik zelf nadenken: hoe kijk ik, wat vind ik, waarom eigenlijk, waar ligt mijn echte passie? Ik ga er beter werk door leveren. Ik voel me gevoed, geprikkeld.'
Deelnemers leerden om een vraagstuk of casus vanuit verschillende perspectieven te benaderen en pas daarna positie te kiezen. Telkens draait het daarbij om drie zaken: de maatschappelijke context, de plaats van de politieorganisatie daarbinnen en de persoonlijke positie en taak van jou als leidinggevende en mens. Of zoals kersvers afgestudeerde Ümit Aygun het formuleert: 'Ken jezelf, ken je vak, ken je wereld, optrekken met collega's, het kwam allemaal terug in dit programma.' 

Trefwoorden