Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud

Innovatie-expeditie: de kunst om niet verliefd te zijn

Plaatsingsdatum : 22-11-2018 12:55

Tijdens de tweede dag van het innovatiecongres What’s Next?! is de Innovatie-expeditie officieel overgedragen aan de Politieacademie. Deze leergang rust leidinggevenden uit om vernieuwing binnen hun organisatie tot bloei te laten komen.

Big data, AI, Internet of Things, AR, VR, blockchain, robotica - als leider binnen de politie mag je niet met je oren staan te wapperen bij deze begrippen. Je moet weten wat er allemaal mogelijk is en hoe je dat betekenisvol kunt benutten binnen de eigen organisatie.
Twee jaar geleden riep korpschef Erik Akerboom tijdens het eerste Innovatiecongres, Tomorrow = Today (2016), innovatie uit tot een strategische beleidsprioriteit voor de politie. Om leidinggevenden te helpen daar echt werk van te maken bedachten de Nationale Politie, Deloitte en de Politieacademie samen de Innovatie-expeditie. Tijdens het innovatiecongres 2018 is dit lesprogramma officieel in handen gelegd van de Politieacademie. Maar hoe leer je nou innoveren? Dat vroegen we aan expeditiedocenten Meike Kemna en Sophie Gootjes.

Kunnen jullie kort vertellen wat leiders bij de Innovatie-expeditie kunnen verwachten? 

Sophie: ‘De leergang duurde eerst 21 weken, maar voor 2019 staat een kortere, intensievere editie van drie maanden op het programma. Deelnemers krijgen wekelijks via een app microlearnings waarin ze kennismaken met wat er allemaal mogelijk is. Daarnaast zijn er vijf inspiratiebijeenkomsten waarin we hen een innovatie-experiment laten doorlopen. We leren hen hoe je hoe kunt innoveren en hoe je kunt reageren op innovatieve ideeën van medewerkers.

Dus deelnemers gaan een innovatief experiment doen?

Sophie: ‘Nou.. het gaat niet om het experiment zelf, maar om het proces dat daarbij hoort.’
Meike: ‘We geven mensen een gereedschapskist mee, een innovatieve manier van denken.’
Sophie: ‘Design thinking is zo’n manier, dit is een iteratieve manier van denken: systematisch een nieuw idee onderzoeken en bevragen, een prototype maken, testen, kijken of het werkt, bijstellen, enzovoort, net zo lang tot je precies hebt wat je wilt.’ 
Meike: ‘Innoveren heeft een sexy en een niet-sexy deel. Iedereen wil wel met een VR-bril rondlopen of met drones spelen, maar je moet wel weten waarom je zoiets zou gaan doen en wat zo’n technologie toevoegt. Daarmee voorkom je dat je louter verliefd blijft op je eigen plan. Anders heb je straks misschien een prachtig product waar niemand iets aan heeft. We leren deelnemers juist om van een leuk idee tot een goed uitvoerbaar product te komen dat  een knelpunt binnen je organisatie oplost.’ 

Leverde de Innovatie-expeditie al enkele bruikbare producten op?

Sophie: ‘Ja, bijvoorbeeld Automon, een soort Pokemon Go voor gestolen auto’s. En chatbot Wout waarmee burgers die iets geks zien meldingen kunnen doen. Dit laatste zit trouwens nog in de testfase. Maar nogmaals: het doel van de expeditie is niet een succesvolle innovatie, het is een oefening in innoveren. We leren mensen om niet bij elke hobbel te stoppen.’
Meike: ‘Precies, we willen juist graag dat deelnemers falen, want dat is veel leerzamer. Je leert dan dat je telkens weer moeten uitproberen en bijstellen. Als je daarmee kunt dealen en dat proces zelfs waarderen, dan ben je in je brein heel zinvol bezig. Dan zit je niet vast en ben je niet verliefd, maar wendbaar.’

De kick-offbijeenkomst is al legendarisch. Kunnen jullie een tipje van de sluier oplichten? 

Sophie: ‘In de eerste bijeenkomst werken we aan het opbouwen van creatief zelfvertrouwen, als opstapje voor het stralen door te falen. We spelen bijvoorbeeld Red Cell, een associatieoefening van de FBI na 9/11. Deelnemers pakken willekeurig van drie stapels een kaartje: incident, locatie en innovatie. Dat levert bijvoorbeeld combinatie op als bommelding, Amerikaanse ambassade en 3D-printer. Die drie brengen deelnemers in groepjes in een scenario bijeen: hoe zou je daar als politie op reageren? Dat levert Netflix-waardige ideeën op, kan ik je zeggen.’
Meike: ‘En Tell Cell is een oefening om uit de ja, maar-modus te komen. Pak een alledaags voorwerp en vertel wat je ermee kunt doen. Geef het vervolgens in de kring en laat iedereen een nieuwe toepassing bedenken. In no time heb je dan prachtige ideeen voor wat je allemaal met een champignonborsteltje of glas kunt doen. Deelnemers gaan doorgaans met een glimlach weer naar huis.’ 

Moet je al veel van technologie afweten om mee te gaan op expeditie?

Sophie: ‘Nee hoor, we krijgen mensen binnen die heel enthousiast zijn over nieuwe technologie en mensen die er nauwelijks iets van weten. Beiden leren iets: de enthousiastelingen om minder hard te rennen en innovaties te bevragen op nut voor de organisatie, de leken leren enthousiast te worden voor wat er allemaal mogelijk is.’

De volgende Innovatie-expeditie start voorjaar 2019. Je kunt je nog aanmelden.

Trefwoorden
Innovatie