Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud

Bachelor studenten waarderen hun opleiding

Plaatsingsdatum:  

Laatste update: 22-5-2017 13:44

Studenten van de Politiekundige Bachelor zijn over het algemeen tevreden over het onderwijs. Dat blijkt uit de Nationale Studenten Enquête 2017 (NSE) waar ruim 728.000 studenten van 70 hogescholen en universiteiten in Nederland voor zijn uitgenodigd, waaronder ook de bachelor studenten van de Politieacademie. 

Studenten mochten over zeventien onderwijsthema’s hun mening geven, van het beoordelen van de docenten tot de informatievoorziening en kwaliteitszorg. Uit de antwoorden op de drie hoofdvragen blijkt de algemene waardering voor de studie hoger is dan afgelopen jaren. Daarnaast raden meer studenten hun opleiding aan vrienden, familie of collega’s aan. De beoordeling van de algemene sfeer bleef gelijk. Positieve uitschieters zijn het opleidingsniveau, de inhoud van de opleiding en aansluiting op de vooropleiding.

Kritische respondenten

Antoinette Ingwersen, sectorhoofd Basis Politieonderwijs: ‘Met de reacties op de drie hoofdvragen zijn we best blij. De respondenten zijn natuurlijk al in dienst van de politie en we weten dat politiemensen en dus ook studenten over het algemeen vrij kritisch zijn op de eigen organisatie.’
Ook Klaas Pieter Plantinga, teamchef Hoger Onderwijs, is tevreden: ‘We zijn qua resultaten gestaag vooruit gegaan tijdens een stevig reorganisatieproces. Dat je dan toch nog vooruitgang boekt, is best een prestatie. We overleggen volgende week met de Studentenraad op welke manier we de resultaten met de studenten delen.’

Faciliteiten

Uit de enquête blijkt dat onder andere de studiefaciliteiten een aandachtspunt zijn. Antoinette: ‘We werken met veel mensen op een locatie en moeten (nog) veel faciliteiten delen. Daarom willen we onder andere meer avondonderwijs gaan aanbieden.’

Clusters

Om verder te professionaliseren is het plan om docenten in clusters te laten werken.
Klaas Pieter: ‘De essentie van clustervorming is dat je het onderwijs in samenhang ontwerpt, plant en aanbiedt, in plaats van losse vakken. Bijvoorbeeld dat je bij het oefenen van het betreden van een woning integraal de benodigde kennis aan de juridische kant als ook de vaardigheden rondom veiligheidsaspecten behandelt. Immers: in het politievak moet je snel beslissingen kunnen nemen. Dat is een nóg realistischer vorm van onderwijs.’

Opleidingscommissie

Volgens Antoinette vergroot je met clusters de betrokkenheid én verantwoordelijkheid. ‘Doordat praktijkbegeleiders in toenemende mate betrokken zijn bij het onderwijs wordt steeds beter afgestemd op de praktijk. Met de onderwijsclusters komen we nóg dichter bij studenten en docenten. Verder zijn we gestart met een opleidingscommissie, met daarin studenten, alumni en mensen uit de praktijk. We vragen hen om advies om zo het onderwijs verder te verbeteren.’

Professionalisering

In vergelijking met andere hogescholen vallen de resultaten iets lager uit dan verwacht. Volgens Antoinette wordt er hard gewerkt aan kwaliteitsverbetering. ‘We hebben de ambitie om het onderwijs naar een hoger niveau te krijgen; in ieder geval gelijk met het landelijk gemiddelde. Een onderdeel is de professionalisering van docenten conform de eisen die het hoger onderwijs stelt. Dat doen we natuurlijk al, maar we gaan ons daar nóg meer op richten. In het mbo hebben we inmiddels al een behoorlijke slag gemaakt.’

Lees hier de factsheet met resultaten van de Politieacademie.
Lees hier het rapport van de NSE.

Trefwoorden