Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud

'Rijker verantwoorden’ door de politie

Plaatsingsdatum : 17-1-2019 11:57

​De politie verdiept zich in 'rijker verantwoorden', een werkwijze die ook voor het onderwijs interessant kan zijn. Hierbij wordt horizontale verantwoording, waarbij het gesprek wordt aangegaan met onder andere buurtbewoners, gecombineerd met de cijfermatige verticale verantwoording. Samen geven die twee een betere indruk van de complexe praktijk.

Jan Nap, lector Waardevolle praktijkontwikkeling bij de Politieacademie heeft verkennend onderzoek uitgevoerd naar rijker verantwoorden. 'Het draait erom hoe je geloofwaardig antwoord geeft op de vraag of je goed werkt. Hoe vind jij dat je het doet én hoe ervaren anderen dat? Je kunt hier een cijfermatig antwoord op geven, bijvoorbeeld door aan te geven dat het aantal diefstallen daalt. Dat is een schrale benadering van verantwoording en daarmee doe je geen recht aan de complexiteit van de dagelijkse praktijk. Dat vereist nieuwe verantwoordingsinstrumenten. In de vorm van actieonderzoek wordt daar in de praktijk nu mee geëxperimenteerd', vertelt Jan in een interview aan Podium, platform voor het primair onderwijs.

 

Claudia Verhoeven's 'Wat het onderwijs kan leren van de politie, uit 'Podium, platform voor het primair onderwijs', december 2018, is  te vinden in de catalogus van de Mediatheek.

 

Trefwoorden