Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud

Opsporing Verzocht voor jongeren? Politieacademie onderzoekt opsporingscommunicatie voor jonge doelgroep

Plaatsingsdatum:  

Laatste update: 2-6-2023 08:19

​​​​De Politieacademie start een onderzoek naar opsporingscommunicatie onder jongeren. Waar volwassenen via traditionele media als Opsporing Verzocht op televisie meedenken met de politie, zijn jongeren vooral op sociale media te vinden. Hoe kan de politie hen mee laten speuren en bereid vinden melding te maken van criminaliteit?


De politie gebruikt al sinds jaar en dag zogenaamde opsporingscommunicatie en vraagt burgers om actief mee te denken met onderzoeken. Opsporing Verzocht is één van de middelen die de politie voor opsporingscommunicatie inzet. Na veertig jaar is dit programma niet meer weg te denken van de Nederlandse televisie. Het is ook nog steeds een effectief opsporingsmiddel: van de behandelde zaken wordt bijna de helft opgelost. Maar de samenleving verandert. Traditionele media verliezen vooral onder jongeren terrein ten opzichte van andere mediavormen zoals streamingdiensten, Instagram TikTok, Youtube en Snapchat.

​Nieuwe technologie en media

De effectiviteit van de oude vormen van opsporingscommunicatie komen mogelijk in de toekomst onder druk te staan. Tegelijkertijd bieden nieuwe technologie en mediavormen mogelijkheden voor een opsporingsonderzoek. Zoals een social platform en buiten- of internetreclame. Het landelijke team Opsporingscommunicatie van de politie heeft de Politieacademie gevraagd onderzoek te doen naar hoe zij het beste jongeren kan bereiken en betrekken bij opsporingsonderzoeken.

​Rol jongeren in criminaliteit

Naast dat het medialandschap verandert, komen vormen van online criminaliteit steeds vaker voor. Jongeren blijken relatief makkelijk in deze vormen van criminaliteit te stappen. De politie ziet tegenwoordig relatief jonge daders van bijvoorbeeld pinfraude. Maar ook in de 'ouderwetse' georganiseerde misdaad spelen jongeren inmiddels een belangrijke rol. “Drugshandelaren huren bijvoorbeeld via Telegramgroepen jonge 'uitvoerders' in voor het plegen van geweld, het plegen van aanslagen met explosieven, het uithalen en dealen van drugs of het rijden van een vluchtauto", vertelt onderzoeker Jerôme Lam.

In de criminaliteit stappen wordt aangewakkerd door social mediakanalen en muziekvideo's waarin criminaliteit wordt verheerlijkt. Lam: “Daarom gaan we ook onderzoeken hoe de politie communicatie kan inzetten om crimineel gedrag onder jongeren te stoppen. Ze zullen er toch onderling over praten. Maar de bereidheid om melding te maken van criminaliteit is laag, met de politie praat je niet. We onderzoeken daarom hoe de politie die zwijgcultuur onder jongeren kan doorbreken."

​Panel van jongeren

Het onderzoek zal bestaan uit een vragenlijst voor een panel van 1500 jongeren. De onderzoekers willen hiermee inzicht krijgen in de factoren die van invloed zijn op de bereidheid om criminaliteit te melden, actief mee te denken met politieonderzoeken en leeftijdsgenoten aan te spreken op hun criminele gedrag. Dat resulteert hopelijk in praktische handvatten om opsporingscommunicatie effectiever binnen deze doelgroep in te zetten. De verwachting is dat de resultaten in het najaar van 2023 beschikbaar zijn.

Mis je mei maand

De politie vraagt ook burgers om hulp bij vermissingen. Ieder jaar raken tienduizenden mensen in Nederland vermist. De meesten kort, sommigen lang. Voor veel achterblijvers voelt een verdwijning aan als een radeloze strijd. Elke aandacht die er voor vermisten is, helpt. Daarom vraagt de politie met 'Mis je mei?' jaarlijks in de maand mei extra aandacht voor vermiste personen.

​Meer informatie

Luister ook de aflevering 'Opsporing Verzocht! Meespeuren met de politie' van podcast De Academie over opsporingscommunicatie.​​

Trefwoorden